آقای وزیر خوش آمدی؛ اینجا هم شرق خوزستان است!

مردم شرق خوزستان با جمعیتی نزدیک به نیم میلیون نفر برای هر بیماری یک پزشک متخصص دارند.

به گزارش ایزنا، شاید کمتر کسی باور کند که دو شهرستان با جمعیتی بالغ بر نیم میلیون نفر تنها صاحب دو بیمارستان چند تختخوابی و تعداد انگشت شماری پزشکان متخصص باشد.

باور اینکه بگوئیم در ازای نزدیک به 500 هزار نفر جمعیت، برای هر درد و بیماری یک تا دو پزشک متخصص و یا جراح وجود دارد بسیار سخت است، اما باید دانست که برای شهرستان‌هایی چون ایذه و باغملک چنین چیزی نه‌تنها وجود دارد، بلکه برای برخی از بیماری‌ها نیز پزشک متخصص وجود ندارد.

آقای وزیر ضمن خیرمقدم، کمی خودمانی‌تر بگویم؛ چند روزی سخن از حضور شما در خوزستان است، چقدر خوب بود مردم ساکن کوه‌های صعب‌العبور زاگرس و مناطق جنگه، فالح، ممبین، آب کنارک تا مرز خوزستان نیز میزبان فرد اول جامعه پزشکی کشور بودند، فردی که چند سال پیش نیز برای سرکشی در این مناطق حاضر شده بود و از نزدیک تمام نداشته‌ها و مشکلات را لمس کرده بود.

حضور در مرتفع‌ترین نقطه استان خوزستان و جوار امام زاده عبدالله(ع) چقدر می‌توانست تاثیرگذار باشد و آشنا شد با زندگی و مشکلات مردمانی که کمی با سقف آسمان فاصله دارند.

به‌دلیل خرابی دستگاه معاینه، تنها مطب چشم پزشکی شرق خوزستان فعلا تعطیل است!

شاید و شاید در باور کسی نگنجد که تنها مطب چشم پزشک شرق خوزستان در ایذه، گاها به‌دلیل خرابی دستگاه چند روز تعطیل می‌شود، چند روزی‌که شاید با بروز یک حادثه و نیاز اورژانسی، به‌دلیل نبود امکانات و خرابی دستگاه معاینه و بینایی، امید فردی به تاریکی گراید.

با این همه مشکل و کاستی باز هم ناز شستت «دکتر غلامرضا» که سال‌ها با نداشته‌هایت ایستادی تا مرهمی باشی چه بر زخم دل‌های مردم این دیار و چه مداوا کننده چشم‌های پر از مروارید و آبش…

با این تفاسیر باید باور کرد در این‌دیار خواسته مردم کمی با آن‌سوتر متفاوت است، سی‌سنتر، پارک آبی، فضای تفریحی پیشرفته و… جز فیلم‌های بسیار زیبایی است که مردمان مناطق روستایی شهرستان‌های ایذه و باغملک در تلویزیون دیده‌اند، حتی شهرهایمان.

و تنها خواسته‌ای که در این میان وجود دارد، مساله توجه جدی مسئولان ارشد بهداشت و درمان به این امر و حضور پزشکان متخصص در این دیار است.

نیاز شدید ایذه به بیمارستان جدید!

در شهرهای مختلف شاهد وجود چندین بیمارستان هستیم ولی ایذه جائیست که سال‌ها پیش بیمارستان قدیمی آن در وسط شهر که دسترسی بسیار آسانی داشت تعطیل و تمام وسایل، پرسنل و امکانات آن به بیمارستان جدید حاشیه شهر منتقل شد و در این بین وای به‌حال این‌سوی شهری‌ها…

حال چند ساعتی به حضور وزیر محترم بهداشت در استان باقی مانده است و صفحه یادداشت کاغذی را رفیق یافته و فضای بیکران دنیای وب و مجازی را سنگین صبور خود از آنچه نوشتیم که باید سال‌ها پیش کاری می‌شد.

بالاخره باید تغییراتی هرچند اندک آن‌هم پس از سال‌ها در شهرستان‌های شرق خوزستان از جمله ایذه و باغملک دیده شود، تغییر در مشکلاتی که باید سال‌ها پیش و در طی پیگیری‌های مسئولان وقت در منطقه صورت می‌گرفت و امروز به‌صورت ارثیه‌ای گریبان‌گیر افکار مردم این منطقه و جزو اصلی‌ترین دل و ذهن مشغولی‌ها به‌حساب می‌آید.

با اینکه وزیر بهداشت خود سال‌ها در قالب یک هیئت خیریه در شهرستان ایذه خدمت‌رسانی کرده بود تا حدودی نام بخش‌های مختلف این شهرستان را در ذهن دارد و می‌داند چه جمعیتی در این مناطق با حداقل داشته‌های زندگی و درمانی زمان را سپری می‌کنند و در انتظار یک آینده شیرین در بحث بهداشت و درمان مانده‌اند.

نه سی‌تی اسکن وجود دارد و نه جراح مغز و اعصاب!

وقتی یک بیمار ضربه مغزی که شاید نیم ساعت و کمتر برای زنده بودن و عمل جراحی وقت دارد، در نبود دستگاه «سی‌تی‌اسکن» و پزشک جراح متخصص مغز و اعصاب در مسیر اعزام ایذه و اهواز مرگ را به جان می‌خرد تا که شاید شفایی حاصل شود.

به‌دلیل نبود پزشکان متخصص و کافی در شهرستان تپش‌های پر از درد بیمار قلبی در کیلومترها آن‌ سوتر بطن به بطن شنیده می‌شود و اصفهان، اهواز و تهران سنگ صبور قلب پر از حادثه بیمار ایذه‌ای می‌شود.

چشمان کم‌سوی پیرزن همسایه 6 ماه و یا بیشتر در انتظار فرا رسیدن روز ویزیت می‌شود و آب مروارید چشمش، چشمک‌زنان خیره به در می‌ماند: به‌دلیل خرابی دستگاه معاینه مطب تعطیل است…

انتظار می‌رود مسئولان بالادست بهداشت و درمان با توجه کردن به مسائل پزشکی شهرستان‌های شرق خوزستان و حمایت تجهیزاتی بیشتر از پزشکان و شبکه بهداشت این مناطق در زمینه کلیه لوازم درمانی عمومی و تخصصی؛ گام در پیشرفت بیشتر و بهتر و آسایش مردم این مناطق پردازند.

– شهرستان ایذه با جمعیتی بالغ بر 230 هزار نفر در شرق استان خوزستان و 200 کیلومتری شهر اهواز و مرکز استان قرار گرفته است و به‌دلیل این مسافت طولانی بیماران آن برای مداوا و مراجعه به مراکز درمانی اهواز دچار مشکل هستند و این انتظار را دارند که با رفع گوشه‌ای از مشکلات درمانی خود، در زمینه داشتن پزشکان متخصص بیمه شوند.

این در حالی است که مردم شهرستان باغملک واقع در 45 کیلومتری شهرستان ایذه به‌دلیل نداشتن پزشکان متخصص همواره برای مداوا راهی مسیر پرخطر ایذه و یا اهواز می‌شوند و خود از داشتن پزشکان و امکانات مناسب محروم هستند.

امید است دل نوشته‌های مردم این‌دیار بر صفحه سفید کاغذ چشم مسئولان مربوطه را درگیر رویای خود کند.

با تقدیم احترام؛ همه مردم شرق استان خوزستان از جمله شهرستان‌های ایذه و باغملک.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *