بنا: گفت و گو با محمد بنا/ کشتی زیبای سینا صنعت ایذه و بیمه رازی؛ انتخابی تیم ملی بحثش جداست

رقابت‌های کشتی فرنگی باشگاه‌های جهان پنجشنبه و جمعه‌ای که گذشت در سالن خلیج فارس خرمشهر برگزار شد تا پس از برپایی موفقیت‌آمیز رقابت‌های کشتی آزاد در تهران، حالا فدراسیون کشتی خوشحال باشد این پیکارها را در بخش فرنگی هم با خوبی و خوشی به پایان رسانده است.

به گزارش ایزنا؛، با اینکه رقابت‌های فرنگی در مقایسه با رقابت‌های آزاد از حضور کشتی‌گیران برتر دنیا بی‌نصیب بود، اما به غیر از یکی دو چهره نامدار داخلی، اکثر مدعیان پوشیدن دوبنده تیم ملی در معیت تیم‌های داخلی در خرمشهر حاضر شده بودند تا پیش از شروع رقابت‌های جام تختی و انتخابی تیم ملی خودی نشان بدهند. در حقیقت آنجایی این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان به اتفاق دستیاران و همین‌طور شورای فنی کشتی فرنگی در سالن رقابت‌ها حاضر بودند و تمام اتفاقات را زیر نظر داشتند.

قهرمانی بیمه رازی با حسن رنگرز

تیم کشتی فرنگی بیمه رازی، بسان تیم آزادش که توانست دو هفته پیش عنوان قهرمانی رقابت‌های جام باشگاه‌های کشتی آزاد دنیا را به دست آورد، در خرمشهر تمام رقبای داخلی و خارجی را از پیش رو برداشت تا با مربی جوانش یعنی حسن رنگرز، جام قهرمانی را در ایران نگه دارد و اجازه ندهد تیم‌های خارجی آن را با خود به یادگار ببرند. حسن رنگرز که مدیریت فنی تیم ملی مراکش را هم برعهده دارد در فرصتی که داشت توانست تیمی آماده را راهی میدان کند و در فینال موفق شد در پیکاری یک‌طرفه حریف ارمنستانی خود را با نتیجه هفت بر یک شکست دهد. البته پیش از این در مرحله نیمه‌نهایی، یکی از جذاب‌ترین مسابقات تیم به تیم برگزار شد و بیمه رازی با شکست تیم دوکوهه (که حمایت تماشاگران جنوبی میزبان را پشت‌سر داشت) موفق شده بود به فینال رقابت‌ها برسد.

محمد بنا: برگزاری کشتی در جنوب چیز دیگری است

اما هیجان‌انگیز‌ترین بخش رقابت‌ها جایی بود که محمد بنا در کنار تشک‌های مسابقات با اینکه وظیفه فنی برعهده نداشت، به راهنمایی شاگردانش در تیم ملی مشغول می‌شد و با داد و فریادهایش حال و هوای خاصی را در سالن ایجاد می‌کرد. از او در مورد حضورش در این پیکارها پرسیدیم و او به «سایت نود» گفت: «همواره رقابت‌هایی که در جنوب کشور برگزار می‌شود، شور و هیجان خاص خودش را دارد. جنوب کشور به‌عنوان یکی از خاستگاه‌های اصلی کشتی فرنگی در کشور، علاقه‌مندان بی‌شماری دارد که همین موضوع اتفاقا باعث حیرت و تعجب نماینده اتحادیه جهانی کشتی شده بود. من هم موقعیت را مناسب دیدم و به خرمشهر آمدم تا کار بچه‌ها را زیرنظر بگیرم. یکی از مسابقات بسیار خوب جام باشگاه‌های جهان، رقابت تیم‌های بیمه رازی و سیناصنعت ایذه بود که بیشتر ملی‌پوشان را در خدمت داشت و کمک کرد تا بعد از گذشت چهار مرحله اردو، شناخت بهتری از ملی‌پوشان به دست آورم.»

نتایج در انتخابی تاثیری ندارد

اما یکی از انتقادهایی که همیشه به کار محمد بنا وارد است، کم‌توجهی او به مسابقات داخلی اعم از تورنمنت‌های اینچنینی تا برگزاری رقابت‌های انتخابی است. آقای خاص کشتی ایران همواره تیم ملی را در اردوهایش برمی‌گزیند و دوست دارد نظر خودش در بستن تیم ملی صائب باشد. با این حال محمد بنا این‌بار می‌خواهد تیمش را در رقابت‌های انتخابی برگزیند هرچند که می‌گوید نتایج رقابت‌های کشتی جام باشگاه‌های جهان تاثیری در انتخاب نفرات برای تیم ملی ندارد: «نتایج رقابت‌های کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان تاثیری در رقابت‌های انتخابی تیم ملی ندارد و مدعیان باید در آن رقابت‌ها نیز به مصاف هم بروند. کشورهای شرکت‌کننده نیز حریفانی نبودند که در حد کشتی ایران باشند. این رقابت‌ها به‌رغم اینکه مانند برخی دیگر از مسابقات زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خودش را داشت، اما تاثیری در فرآیند انتخابی تیم ملی ندارد؛ پیروزی حبیب‌الله اخلاقی مقابل داود عابدین‌زاده از نظر فنی جای خودش را دارد، اما پیروزی کشتی‌گیر جوانی مانند سامان عبدولی برابر محسن حاجی‌پور نیز شیرین و دلچسب بود، چراکه اکنون یک نفر دیگر به جمع نفرات مدعی وزن ۵۹ کیلوگرم اضافه شد.»

سال قبل از المپیک آرامش می‌خواهیم

اما یکی از دلایل محمد بنا برای اینکه زیاد توجهی به رقابت‌های اینچنینی نداشته باشد، تعدد برگزاری تورنمنت‌های داخلی و خارجی است. بنا درباره انتقادش در مورد تعداد زیاد مسابقات نیز گفت: «به هر حال سال قبل از المپیک است و در مورد برگزاری مسابقات باید رعایت کنیم، چراکه کشتی‌گیرانی مانند محمدعلی‌گرایی و مهدی زیدوند یا پیام بویری و سعید عبدولی یک‌ماه دیگر باید در جام جهان‌پهلوان تختی و بعد از آن در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی با یکدیگر مبارزه کنند؛ مگر ما چند مسابقه انتخابی لازم داریم، در حالی که تیم ملی و کادر فنی نیاز به آرامش دارند؟»

توقع از کشتی فرنگی منطقی باشد

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پایان صحبت‌هایش به «سایت نود» گفت: «مهدی زیدوند در جایزه بزرگ آذربایجان مدال طلا گرفت، اما در این مسابقات برابر محمدعلی‌گرایی مبارزه را واگذار کرد و این به معنی از دست دادن زیدوند نیست بلکه یک فرنگی‌کار خوب دیگر به وزن ۶۶ کیلوگرم اضافه شد. اما در مجموع با توجه به اینکه المپیک ۲۰۱۶ ریو را پیش رو داریم تعداد زیاد مسابقات لطف زیادی ندارد.» بنا همچنین درباره توقع بالای مسئولان از کشتی در المپیک گفت: «اینکه توقع مردم از کشتی فرنگی بالا رفته بجا و منطقی است، اما اینکه مسئولان از ما توقع زیادی دارند در این برهه از زمان نابجاست، چراکه باید به اندازه همان توقعات بهترین امکانات را برای ما فراهم کنند تا ما بتوانیم نتایج خوبی در المپیک بگیریم.»

90/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *