غیربومی‌ها در خوزستان ‌مدیریت کارهای بزرگ را برعهده گرفته‌اند/هیچ وزیری را از خودم بالاتر نمی‌دانم

استاندار خوزستان گفت: عده‌ای از استان‌های دیگر که قدرت و جسارت کار را داشته و کارهای مدیریت را بر عهده گرفته‌، در نتیجه نیروی کار استان به جای استخدام در نیشکر، پتروشیمی، نفت و… متاسفانه در خارج از استان مشغول کار شده‌اند.

به گزارش ایزنا، جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، عصر امروز در محل سالن جلسات  اداره کل آموزش و پژوهش استانداری خوزستان برگزار شد.

استاندار خوزستان در این جلسه اظهار کرد: استان خوزستان به دلیل سرمایه گذاری‌های دولتی بارها دچار بیماری «آسم اقتصاد دولتی» شده است.

عبدالحسن مقتدایی تصریح کرد: در سیستم دولتی همه چیز به صورت سهمیه‌ای و تبلیغاتی پیش می‌رود و با استان خوزستان به مانند سایر استان‌ها رفتار می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در استان از جایگاه خوبی برخوردار است تاکید کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر باید به‌عنوان دو بندر مهم در مراودات اقتصادی و تاثیرگذار در اقتصاد ملی شرایطی فراهم شود که با عنایت به اقتصاد دولتی در آنها فعالیت‌های اقتصادی هدفمند و منسجم ایجاد کنیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: زمانی در آبادان 28 اسکله وجود داشت که تنها در چهار اسکله کارهای بازرگانی انجام می‌شد و مابقی به صادرات و تولیدات حوزه نفت اختصاص داشت اما اکنون با تحولات اقتصادی که با نگاه ویژه و مدیریتی در شهرهای آبادان و خرمشهر ایجاد شده در این شهرها در کنار بخش دولتی باید بخش خصوصی در سطح قابل قبولی توسعه پیدا کند.

مقتدایی با بیان اینکه متاسفانه برای اینکه چرخ بخش خصوصی بچرخد دست به اقداماتی بزند که عده‌ای را راضی کند افزود: این نوع آلودگی‌ها سبب شده که کار به نحو احسن در بخش خصوصی پیش نرود.

وی بیان کرد: این نوع دخالت‌ها حتی در سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد که تعیین کننده این است که چه کسی باید عضو سازمان‌ها بشود و یا عضو نشود.

* باید متناسب با شرایط استان راهکارها و تحولات ویژه ایجاد شود

مقتدایی تاکید کرد: این قبیل اتفاقات در حوزه‌های اقتصادی و یا هر حوزه دیگری سبب می‌شود افراد از فعالیت در شهر، ‌استان و کشور خود عقب بمانند و در نتیجه ترجیح می‌دهند از کشور خارج شوند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان از شرایط خاص و ویژه‌ای بهره می‌برد بنابراین باید متناسب با شرایط استان راهکارها و تحولات ویژه ایجاد شود.

وی با اشاره به مدیریت شرکت‌های بزرگ توسط افراد خارج استان تصریح کرد: علت این است که عده‌ای از استان‌های دیگر که قدرت و جسارت کار را داشته و کار را گرفته‌اند، مدیریت کرده‌اند، در نتیجه نیروی کار استان به جای استخدام در نیشکر، پتروشیمی، نفت و… متاسفانه در خارج از استان مشغول به کار شده و همین عامل سبب خروج ارزش افزوده، مالیات و عوارض از استان می‌شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در اقتصاد استان بیان کرد: در استان خوزستان نه بخش دولتی شبیه استان‌های دیگر و نه بخش خصوصی بی‌ریشه است یا بر اساس ساختار جدیدی ایجاد شده، بنابراین همه باید به دنبال تحول باشیم.

مقتدایی با اشاره به بحث خودروهای پلاک اروند و منطقه آزاد اروند تصریح کرد: کیش و قشم چندین سال است که منطقه آزاد هستند اما به مانند منطقه آزاد اروند دچار تحول نشده‌اند.

وی در ادامه افزود: در مناطق آزاد استان با اندک فضایی که ایجاد می‌شود آثار تحول آن را مشاهده می‌کنیم که در جاهای دیگر این اتفاق نمی‌افتد.

*نسبت قاچاق در استان صفر است

استاندار خوزستان با بیان اینکه نسبت قاچاق در استان صفر است اضافه کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با گمرک و تیم‌های مرزی هیچگونه موضوع جدیدی مبنی بر وجود قاچاق در مرزهای استان وجود ندارد.

مقتدایی با بیان اینکه هیچ وزیری را از خودم بالاتر نمی‌دانم ادامه داد: در مدیران اجرایی باید اعتماد به نفس ایجاد شود که تحول صورت گیرد.

وی در پایان، از مدیران حوزه اقتصادی  اتاق بازرگانی استان خواست همایشی به مانند همایش طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان تدارک ببینند و تمام  بنکداران، تعاونی‌ها و بازرگانان را دعوت کنند.

در پایان این جلسه به پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی اهواز تفاهمنامه مشترک بین اتاق‌های بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر منعقد شد.

فارس/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *