چنار کی قباد ثبت ملی شد

شیوند-پائیز 94 (10)چهار اثر طبیعی خوزستان در شورای ثبت آثار ثبت ملی شدند.

به گزارش ایزنا، درخت چنار کیقباد دهدز، درخت زیتون ماریاب، کنار جارو هفتگل روستای جارو و رویشگاه طبیعی گل گاو زبان خوزستانی چهار اثر طبیعی خوزستان هستند که در فهرست آثار ملی جا گرفتند.

درخت چنار کیقباد دهدز

درخت چنار کیقباد حدود چهار سده سن دارد. چنار کیقباد روستای قلعه سرد بالا دهدز واقع است. با توجه به سن بالا و تنه قطور و چتر بی‌نظیر درخت حایز اهمیت ثبت در فهرست اثار ملی شناخته شد. نام درخت در شاهنامه حکیم طوس هم آمده است «چنار سایه بان کیقبادم که سلم و تور و ایرج هست یادم». علاوه بر موارد پیش گفته این اثر طبیعی به گفته کارشناسان فن از نظر ژنتیک گیاهی ارزشمند است.

درخت زیتون ماریاب

درختی 700 ساله در دهدز منطقه ماریاب اصل بنا که تنه هفت و نیم متری آن متاسفانه از بین رفته و پاجوش‌های 200 تا 150 ساله در کنار آن موجود است. چتر بسیار پهن و زیبا و نوع برگ‌های متفاوت آن و تک بودن گونه آن در بین جنگل‌های بلوط این اثر را حایز اهمیت کرده است.

درخت کنار جارو هفتگل

تاج بسیار گسترده، قطر بزرگ منحصر بفرد و خاص بودن درخت کنار در منطقه از ویژگی‌های خاص اثر است و عمر آن حدود ۲۰۰ سال است. شکل ویژه تنه درخت، تاج گسترده، پاجوش‌های فراوان و ارزش ژنیتیکی بالا از موارد حایز اهمیت این درخت است.

رویشگاه طبیعی گل گاو زبان خوزستانی

رویشگاه طبیعی گل گاو زبان خوزستانی منطقه‌ای بکر با گونه‌های منحصربفرد است که از نظر ذخیره ژنتیکی گیاهی حایز اهمیت شناخته شده است.

بدون دیدگاه

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *