فقدان خدمات تخصصی در درمانگاه تامین اجتماعی ایذه

سال‌هاست که درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان 200 هزار نفری ایذه در سطح همان درمانگاه برای خدمات پیش پا افتاده درمانی در دسترس است و هیچ‌گونه درمان تخصصی در آن ارائه نمی‌شود.

ایذه نامه: سالهاست که در سایه شعارهای مسئولان متعدد آمده و رفته از شهرستان تنها درمانگاه تامین اجتماعی این شهر نه تنها جهش روبه جلو در ارائه خدمات نداشته است، بلکه شاهد کاهش برخی از خدمات به‌ویژه در بخش‌های تخصصی بوده است.

بسیاری از شهروندان ایذه‌ای که فرزندانشان حالا شاید به سن ۱۰ سالگی رسیده باشند یادشان می آید که بارهای زیادی جهت مداوای آنها در دوران طفولیت به این مرکز مراجعه کرده باشند و آنهایی که مشکل قلب داشته و دارند. اما امروز به جز درمان‌های سرپایی و قرص‌های سرماخوردگی و حضور شیفتی چند پزشک عمومی اوج ارائه خدمات این مرکز در شهرستان ۲۰۰ هزار نفری است.

اگرچه حضور مدیرکل تامین اجتماعی استان خوزستان در سال گذشته با چندین وعده همراه بود، اما ماحصل این حضور فقط پس از سال‌ها، بهره‌برداری از یک دستگاه رادیولوژی بود که عکس‌های مربوط به حوزه اورتوپدی آن نیز می‌بایست توسط پزشک متخصص بیرون از مجموعه مورد تحلیل و بیمار در آن مراکز مورد درمان قرار گیرد و همچنان خبری از پزشک متخصص نیست و این در حالی است که همان پزشکان قلب و اطفال هم در سال‌های اخیر از این مرکز کوچ کرده‌اند تا به جای پیشرفت شاهد عقب رفت این مجموعه باشیم.

بدون شک پیگیری جدی مدیریت در راس این مجموعه یکی از مطالباتی است که شهروندان سال‌ها از متولیان آن در این شهرستان دارند تا این مرکز از وضعیت کنونی خارج شود.

این موارد در حالی است که حسن نبوتی فرماندار ایذه در یکی از مراجعات خود به این مرکز اظهار کرده بود: “طی جلسه‌ای با مسئولان بهداشت و درمان استان مشکلات موجود در درمانگاه این شهرستان را حل خواهیم کرد”.

این مساله در حالی است که خود مسئولان ارشد شهرستان نیز به این کمبودها واقف بوده و اشرافیت داشته و حال باید دید که پیگیری از سوی متولیان امر در تامین اجتماعی شهرستان ایذه کم رنگ بوده یا اینکه مدیران استانی آن اعتنایی به مسائل و مشکلات بخش درمان این شهرستان ندارند.

*برای نوبت دندانپزشکی بین بیماران بحث می‌شود!

یکی از شهروندان ایذه‌ای در واکنش به خدمات ارائه شده در درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان می‌گوید: ارائه خدمات در فضای آرام و بدون دغدغه حق مسلم من شهروندی است که تحت پوشش بیمه این نهاد قرار دارم ولی در هر نوبت مراجعه به این مرکز شاهد ازدحام جمعیت، کمبود پزشک و بحث میان مراجعه‌کنندگان به‌دلیل کندی روند ارائه خدمات هستم.

وی ادامه داد: تا چند وقت پیش مرکز دندانپزشکی این درمانگاه صرفا کار کشیدن دندان را انجام می‌داد و اینک نیز با ارائه خدمات پر کردن و عصب‌کشی باز هم با مشکل مواجه هستیم. پزشک در این درمانگاه کم است و گاها نیز به دلیل عدم حضور وی یا نبود مواد مورد نیاز این خدمات نیز دریغ می‌شود.

این شهروند ادمه داد: این مشکلات را مردم یک منطقه صعب‌العبور و کوهستانی در فصل بارندگی می‌توانند داشته باشند نه در دل یک شهر با دسترسی آسان شهروندان و می‌طلبد مسئولان شهرستان به صورت جدی به این مساله ورود کنند.

*اینجا فقط داروی تخصصی برای سرماخوردگی آسان پیدا می‌شود

با وجود اینکه خدمات دارویی و پزشکی این مرکز در حد موارد عمومی است اما بازهم محلی برای مراجعه بسیاری از شهروندان شهرستان ایذه و شهرستان های مجاور از جمله دهدز، باغملک و صیدون است و گاها نیز این تراکم جمعیت باعث کند شدن ارائه خدمات به آنها می‌شود.

*چرا بعد از سال‌ها این مرکز همچنان درمانگاه است و بیمارستان نمی‌شود؟

شریفی یکی دیگر از شهروندان ایذه‌ای است که در انتقاد از ارائه خدمات و عدم پیشرفت کار در درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان ایذه می‌گوید: با مراجعه به شهرها و استان‌های علاوه بر ارائه خدمات از سوی پزشکان متخصص شاهد بستری کردن بیماران در بیمارستان تامین اجتماعی آن شهر هستیم ولی در هیچ موردی به جز سرماخوردگی ساده و بیمارهایی که با یک درمان سرپایی رفع می‌شوند این مرکز در شهرستان ایذه هیچ نقطه امیدبخشی برای افراد تحت پوشش خود ندارد.

وی افزود: سال‌هاست همین درمانگاه با فراز و فرودهای زیاد در این شهر وجود دارد ولی نمی‌دانیم چرا به سمت بیمارستان شدن و برداشتن باری از روی دوش مردم نیازمندان خدمات درمانی این شهرستان برنداشته است و در صورتی که این مرکز به بیمارستان تبدیل شود به جز افزایش خدمت و اعتبار شهرستان در بخش درمانی ثمره دیگری خواهد داشت؟

*مراجعه روزانه یک هزار و ۲۰۰ نفر به درمانگاه تامین اجتماعی ایذه

این موارد در حالی است که آمار و ارقام رسمی از مراجعه سال گذشته شهروندان به درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان ایذه را مدیر درمان تامین‌ اجتماعی استان خوزستان در حاشیه سفر به این شهرستان اعلام کرده بود.

هدایت‌اله عبدی‌زاده عنوان داشت: روزانه نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ مراجعه به درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان ایذه صئورت می‌گیرد.

*مدیریت برای میز نباشد؛ درد مردم را فریاد بزند

یکی از شهروندان ایذه‌ای با انتقاد از نحوه مدیریت این درمانگاه می گوید: این شهرستان یکی از مناطق کم‌برخوردار استان خوزستان است و بسیاری از جمعیت این شهرستان کارگر کم درآمد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و امیدشان به دریافت خدمات درمانی و بستری و استفاده از ظرفیت بیمه خود است ولی خدمات قابل توجهی دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: مدیریت این مجموعه چند سال است که در این جایگاه قرار دارد و تمام دردها و مشکلات این شهرستان و مردمی که به این مرکز مراجعه می‌کنند را آگاهی دارد و به‌جای پشت میز نشستن‌ها می‌بایست در کف میدان کار برای مردم و رضای خداوند قرار گرفته باشد و موارد و مشکلات این درمانگاه را فریاد بزند؛ در فضای مجازی و رسانه ها گشتیم ولی از حتی یک مطلب از وی در این رابطه ندیدیدم!

انتهای پیام/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *