متولی جلوگیری از افسارگسیختگی نرخ مسکن در ایذه کیست؟

19 خرداد 1403-با وجود اینکه شهرستان ایذه به دلیل عدم وجود صنعت و اشتغال پایدار یکی از شهرهای مهاجرت کننده جمعیتی است، ولی در سایه نبود نظارت متولیان بر قیمت مسکن آن، قیمت‌ها همانند شهرهای مهاجرپذیر و صنعتی در حال رشد است.

ایذه نامه: سالهاست که عدم وجود اشتغال و اقتصاد پایدار خانواده در شهرستان ایذه به یکی از عوامل کوچ دائمی یا ماهیانه بسیاری از شهروندان این شهرستان تبدیل شده است.

با توجه به عدم نگاه مسئولان از گذشته های نه چندان دور جهت توسعه زیرساخت‌های این شهرستان متناسب با توان و ظرفیت‌های موجود در آن و به‌کار گرفتن جوانان و خانوارها در این ظرفیت‌ها به عنوان شغل پایدار، شاهد کوچ بسیاری از آنها به استان‌های دیگر و شهرهایی هستیم که حداقل نیاز شغلی آنها را فراهم کند.

این در حالی است که به‌دلیل همین عدم توسعه امکانات و ایجاد اشتغال، ایذه حتی نتوانسته به مانند شهرهایی همچون کنگان و دیگر شهرهای جنوب کشور که روزانه جمع زیادی از جوانان ایذه‌ای در مسیر آن تردد دارند حتی به عنوان یک شهر کارگری نیز نه اینکه پذیرای کارجویان باشد، بلکه جوابگوی نیاز همین جمعیت کارگری باشد که از این شهر در تردد به استان‌های دیگر برای داشتن منبع درآمد هستند.

با این وجود؛ بررسی آمار ساخت مسکن و رکود آن در سطح کشور و مقایسه با شهرستان ایذه نشان می‌دهد که هیچ‌گاه مسکن در ایذه تابع شرایط روز کشور نبوده و در حالی که حتی در پایتخت و استان‌های مهاجرپذیر سخن از رکود قیمت مسکن و زمین به میان می آید، قیمت مسکن و زمین در شهر ایذه به صورت نامتعارف به سرعت خود فزونی می‌دهد و تابع هیچ قاعده‌ای نیست.

شاید این شرایط به دلیل این مساله رقم می‌خورد که هنوز متولی مشخصی برای مسکن در شهرستان ایذه وجود ندارد و این برخی از واسطه‌های بازار هستند که برای درصد بیشتر کمیسیون بر روند بالا بردن قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند و برخی از مالکان نیز با رضایت از سود بیشتر تابع این مساله می‌شوند و در این میان افرادی که مستاجر برخی از مالکان حامی مستاجر هستند به راحتی قید منزل خود را نزده و از سوی دیگر منازل با کیفیت و تازه ساخت نیز با قیمت متناسب با درآمد شهروندان به راحتی پیدا نمی‌شود.

این شرایط در حالی در این شهرستان رقم می‌خورد که هیچ عامل اقتصادی قدرتمندی در آن وجود ندارد تکه باعث جهش‌های پیک وار در ماه‌های مختلف سال شود ولی با این شرایط نیز قیمت مسکن در شهر ایذه با برخی از مراکز استانی در کشور برابری کند!

حال می‌طلبد مسئولان محلی شهرستان و اداراتی که در شهرها و استان‌های دیگر متولی ساماندهی به این وضعیت هستند در شهرستان ایذه پای کار بیایند تا جمعیت جوانی که در شرف ازدواج بوده یا شهروندان دیگری که با حداقل درآمد به‌دنبال اجاره یک سرپناه برای خود و خانواده‌شان هستند برای اجاره مسکن تحت فشار ناشی از گرانی مسکن در این شهر و دست نیافتنی بودن آن نباشند.

بررسی قیمت اجاره مسکن در شهر ایذه نشان از آن دارد که برای یک خانه اجاره‌ای با متراژ مشخص در یک خیابان و محله، شاید دو خانه متراژ و نوع ساخت همسان و به هم چسبیده شرایط اجاره متفاوت باشد و هر مالک یا بنگاه دار بر اساس تحلیل و شرایط خود اقدام به اجاره هر کدام از آنها کند و این در حالیست که بررسی قیمت مسکن در شهرهایی چون اصفهان و شاهین شهر که مقاصد مهم شهروندان ایذه‌ای برای کوچ به حساب می آید می‌توان متوجه شد که این شهرها با وجود مهاجرپذیر بودن از سازکار اصولی برخوردار بوده، به نوعی که نرخ یک منزل در یک محله در تمام مشاور املاکی‌های آن منطقه و مناطق مجاور مشخص بوده و میزان اجاره در هر خیابان و محله بر اساس متراژ و کیفیت ملک مورد محاسبه قرار می‌گیرد و به هیچ‌وجه از فضای سلیقه‌ای برخوردار نیست.

منبع: آژانس خبری ایذه – ایزنا

انتهای پیام/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *