ضرورت ایجاد «صندوق غرامت‌های محیط زیست» در استان خوزستان

نماینده شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان خواستار ایجاد «صندوق غرامت‌های محیط زیست» در استان خوزستان شد.

 

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی امروز با اشاره به شرکت در نشست تدوین برنامه ششم توسعه محیط زیست کشور در تهران اظهار کرد: مسائل محیط زیست با شعار دادن حل نمی‌شود و ساختارهای فعلی دریافت جرائم و مالیات‌های محیط زیستی از شرکت‌ها، صنایع دولتی و خصوصی نتوانسته در حفظ محیط زیست و احیای بخش‌های آسیب‌دیده آن نتیجه مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: ایجاد یک صندوق مستقل و اختصاصی به‌ منظور احیای بخش‌های آسیب‌ دیده می‌تواند نقش مستقیم و موثری در حل مسائل مختلف محیط زیست ایفا کند.

نماینده شبکه سازمان‌های مردم نهاد خوزستان خاطرنشان کرد: همان‌گونه که بخش‌های خصوصی تعهد لازم و کافی را برای جبران خسارت‌های وارده به محیط زیست ناشی از خام‌خواری و خام فروشی ندارند، دولت‌ها نیز به درآمدهای خود می‌اندیشند و اگر غیر از این بود تاکنون بهبودی در اوضاع محیط زیست را شاهد بودیم و هر روز بر مسائل و عواقب جبران ناپذیر محیط زیستی افزوده نمی‌شد.

کیانی گفت: افزایش جرائم و یا مالیاتی که در برنامه ششم توسعه آمده، همانند برنامه‌های پیشین به خزانه دولت واریز می‌شود و به‌ شکل مستقیم در محل تخریب یا آسیب محیط زیستی که در آن منابع به شکل‌های مختلف برداشت می‌شود، هزینه نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

وی اضافه کرد: تشکیل صندوق ملی محیط زیست اگرچه یک اتفاق مهم در بخش محیط زیست کشور خواهد بود، اما باز هم در اختیار دولت است و اعتبارات این صندوق طبق نظر دولت به‌کار گرفته خواهد شد و در اساسنامه صندوق مذکور جایگاهی برای نظارت مردمی دیده نشده است.

کیانی با بیان اینکه همه ما انسان‌ها در تخریب محیط زیست نقش داریم اما با آموزش و فرهنگ سازی می‌توان جامعه را به‌ سمت رفتارهای مسئولانه‌تر نسبت به محیط زیست سوق داد تصریح کرد: این رویکرد و ساز و کار‌های آن نیز نیازمند منابع لازم و کافی است و این صندوق می‌تواند یک تحول عظیمی درحفظ و بهبود محیط زیست استان و نیز جبران خسارت‌های وارده ناشی از فعالیت‌های صنعتی و غیره به انسان‌های آسیب‌دیده داشته باشد.

این فعال محیط زیست خوزستان ادامه داد: بیماران سرطانی که در اثر فعل شرکت‌ها و صنایع و رعایت نکردن الزامات و استاندارهای محیط زیست به این بیماری مبتلا می‌شوند را می‌توان از طریق این صندوق مورد حمایت قرار داد.

کیانی، رویکرد نوین دولت و تدوین برنامه ششم محیط زیست کشور با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و نیز مصوبه اجازه شرکت با حق رای شبکه‌های محیط زیست استان‌ها در کارگروه‌های تخصصی را یک حرکت کم‌نظیر در عرصه محیط زیست کشور دانست.

وی با ابراز امیدواری از این نشست دولت با سازمان‌های مردم‌نهاد خاطرنشان کرد: این نوع نگاه و مشارکت دادن مردم در تدوین برنامه‌های کلان کشور، صرف نظر از اینکه چه مقدار از هدفگذاری‌های برنامه تحقق می‌یابد، فرصت و انگیزه‌های مشارکت مردم را بیشتر خواهد کرد.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان تشریح کرد: اساسنامه این صندوق پیشنهادی با عنوان «صندوق غرامت‌های محیط زیست استان خوزستان» تدوین شده و به‌ زودی به استانداری خوزستان و دولت تدبیر و امید پیشنهاد می‌شود.

کیانی افزود: امیدواریم دولت تدبیر و امید به‌ خاطر شرایط خاص محیط زیست استان خوزستان این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهد، زیرا این پیشنهاد یک آزمون عملی برای او خواهد بود.

وی ادامه داد: این حرکت ضمن جبران خسارت‌های وارد شده به محیط زیست استان خوزستان به‌عنوان شریان مهم اقتصادی کشور، سبب ایجاد رقابت مثبت و سبز در میان تولیدکنندگان آلودگی می‌شود تا نسبت به کاهش آلودگی‌ها اقدام و خود را به‌روز کنند.

این دوستدار محیط زیست در پایان گفت: طبق اساسنامه این صندوق، در صورت تشکیل و راه‌اندازی، درصدی از درآمدهای نفتی و غیره باید به‌عنوان غرامت‌های محیط زیستی یا کمک به محیط زیست به‌حساب صندوق واریز شود.

فارس/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *