دکتر مظفر بختیار استاد برجسته دانشگاه تهران درگذشت

دکتر مظفر بختیار، ایران‌شناس، فارسی پژوه، مترجم برجسته و استاد دانشگاه تهران در 72 سالگی درگذشت.

به گزارش ایزنا، دکتر مظفر بختیار استاد دانشگاه تهران و استاد ممتاز دانشگاه پکن، عصر  روز جمعه 23 مرداد 1394 در تهران درگذشت و روز شنبه با حضور اعضای خانواده و جمعی از نزدیکان، در مقبره خانوادگی شماره 957 (واقع در جنب قطعه هنرمندان) بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

– دکتر مظفر بختيار از ايران شناسان، فارسي پژوهان، نسخه شناسان و مترجمان برجسته ایران متولد ۲۸/۰۹/۱۳۲۲ در چهارمحال و بختیاری است.

دکتر مظفر بختیار پس از اخذ دكتراي زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران، به عضویت هيأت علمي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران درآمد و پس از سالها تدریس و تحقیق موفق به کسب رتبه استادی شد.

وی از متخصصان و پژوهشگران برجسته چين شناسي و فرهنگ هاي شرق دور است و دانشگاه پکن در سال ۱۳۷۵ به مناسبت آثار و تحقيقات او در زمينه چين شناسي، عنوان «استاد ممتاز دانشگاه پكن» و منشور ويژه آن دانشگاه را به وی اعطا کرد. وی چندين سال از طرف دانشگاه تهران در دانشگاه پكن پایتخت چین و دانشگاه هانكوك سئول پایتخت کره جنوبی به تدريس و تحقيق اشتغال داشت.

برخي از آثار تأليفي وي عبارتند از: ني نامه، فرقه هاي صوفيه در چين، فرهنگ چيني به فارسي (به ويراستاري وي)، كتاب ايران، شكوه ايران، علف (ترجمه)، آداب فتوت (ترجمه)، مجموعه آثار رضا عباسي، حياة الطغرايي (به عربي). از وی مقالات علمی و پژوهشی زيادي در نشريات داخل و خارج از كشور به چاپ رسيده است.

بخش عمده کارنامه دکتر مظفر بختیار، تربیت چند نسل از پژوهشگران رشته زبان و ادبیات فارسی است؛ به نحوی که شاگردان وی هم اکنون اساتید نام آشنای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای ایران و جهان به شمار می روند. دکتر مظفر بختیار تا سال ۱۳۸۸ به تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می پرداختند.

ایبنانیوز/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *