روستاهای استان خوزستان شناسنامه‌دار می‌شوند

مدیرکل امور روستایی و شوراهای خوزستان از شناسنامه دار شدن روستاهای این استان خبر داد و گفت: در حال تهیه و تدوین این موضوع هستیم که ظرف مدت پنج ماه آینده مهیا می‌شود.

به گزارش ایزنا، عبدالله حسینی اظهار داشت: در این شناسنامه تمام ظرفیت‌ها، امکانات و نیازهای هر روستا در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی ،فرهنگی و سایر موارد به طور تفکیک مشخص می‌شود.

به گفته وی، پس از تهیه و تدوین این شناسنامه با هدف برنامه‌ریزی مطلوب در جهت تامین معیشت و رفاه مردم و جلوگیری از مهاجرت روستائیان، نسخه‌ای از آن در اختیار دهیاران و بخشداری‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای خوزستان با اشاره به تصمیم برای برگزاری این نشست‌ها به طور هفتگی در یک شهرستان عنوان کرد: نخستین نشست در آبادان برگزار شد چرا که این شهر با توجه به سبقه‌ای که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی پیش از جنگ تحمیلی داشته اکنون دچار مشکلات فراوانی شده که قصد داریم با پیگیری‌ها و انجام یکسری اقدامات در جهت کاهش آنها بکوشیم.

وی با بیان اینکه دهیاران به عنوان نماینده حاکمیت در هر روستا به پیشنهاد شورای روستا معرفی و حکم آنان توسط بخشداران صادر می‌شود، تصریح کرد: دهیاران به لحاظ قانونی دارای جایگاه و وظایف تعریف شده‌ای هستند لذا نباید در تصمیم گیری‌ها آنان را نادیده گرفت و جایگاه آنها را تضعیف کرد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای خوزستان یادآور شد: رویکردی که بر اساس تعریف کار و چارچوب، تعیین شده تعریف جایگاه دهیاران و دادن این جایگاه به آنان است، اگر دهیاران وظایف خود را بدانند به طور قطع بسیاری از مسکلات قابل رفع خواهد بود.

وی از تصمیم برای آموزش دهیاران به عنوان یکی از موارد قابل اجرا به شکل منطقه‌ای نام برد و گفت: در این دوره‌ها امور مرتبط با مسائل حقوقی، مالی، عمرانی و جایگاه دهیاران و وظایف آنان و نحوه ارتباط با سایر دستگاه‌ها بیشتر برایشان معرفی و مشخص می‌شود.

*بخشداران وظیفه دارند تا از دهیاران حمایت قاطع کنند

حسینی افزود: به طور قطع بدون اجازه دهیار هیچکس اجازه کار کردن در بخش‌های مختلف اعم از آسفالت، گاز رسانی، برق، آب و غیره را نخواهد داشت و در این زمینه بخشداران وظیفه دارند تا دهیاران حمایت قاطع کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای خوزستان با بیان اینکه در زمان حاضر بحث نظارت بخشداران بر کارکرد دهیاران ضعیف است، اظهار کرد: ضعف نظارتی بخشداران  دهیاران را در هنگام انجام کارها و وظایفشان با مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به 48 مورد وظیفه دهیاران بر اساس دستورالعمل موجود در قانون تصریح کرد: نیازسنجی یکی از مهمترین وظایف دهیاران است که باید در امورات مربوط به روستائیان انجام شود.

حسینی یادآور شد: متاسفانه کارکرد دهیاران نه تنها تابع برنامه ریزی نیست بلکه دچار روزمره‌گی هم شده است، لذا برنامه ریزی اصولی بر اساس اطلاعات موجود امری ضروری است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استان خوزستان گفت: هر چقدر کارهای عمرانی انجام شود اما نتوانیم مشکل معیشتی مردم را که نقش بسزایی در ماندگاری آنان دارد را حل کنیم در واقع هیچ کاری انجام نشده است.

وی در ادامه افزود: بروز جنگ، خشکسالی، شوری آب و سایر موارد از جمله عواملی است که معیشت مردم را تحت شعاع خود قرار داده لذا باید در این زمینه چاره اندیشی اساسی و کار شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای خوزستان اظهار کرد: دهیاران بر اساسا اساس‌انامه مصوب کارهای زیادی را به انجام برسانند، تعاونی‌ها باید مشاور اقتصادی بگیرند تا بخش اقتصاد در روستاها از پویایی بیشتری برخوردار شود.

*54 شرکت تعاونی روستایی در سطح استان فعالیت دارند

حسینی تصریح کرد: در زمان حاضر 54 شرکت تعاونی روستایی در سطح استان فعالیت دارند که مدیریت حدود 46 فقره از آنها را دهیاران بر عهده دارند و این از نظر قانونی خلاف است، دهیار به دلیل جایگاه قانونی اش (ماده 9 حقوق و قوانین روستایی) نمی تواند مدیرعامل باشد.

وی با اشاره به اینکه منابع درآمدی دهیاری‌ها در قانون آمده است، یادآور شد: دهیاران باید برای کسب این منابع درآمدی تلاش کنند.

حسینی با تاکید بر تعامل بیشتر و بهتر دهیاران با بخشداران در جهت تسهیل و انجام امور مردم، نظارت دهیاران بر حسن انجام پروژه‌ها را خواستار شد و گفت: هر نظارتی بدون تائید دهیاران از نظر ما مطرود است، اعتبارات تخصیصی حق مردم است و باید به ازای آن کار انجام شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای خوزستان با بیان اینکه موضوع استخدام دهیاران در حال پیگیری است، افزود: برای انجام پروژه‌ها یک ناظر مقیم تعریف شده که باید بر حسن رفت و آمد و حضور آن در منطقه از سوی بخشداران نظارت جدی صورت گیرد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیکی سال تحصیلی جدید از دهیاران خواست تا نسبت به نیاز سنجی مدارس روستایی اقدام کنند، به گفته وی بر اساس دستور استاندار قرار است تا کمک‌هایی از طریق استان در جهت کاهش مشکلات در اختیار دهیاران قرار گیرد.

وی از بخشداران خواست تا مطالب ارائه شده از سوی دهیاران را دسته بندی کنند و ضمن ارائه به اداره کل امور روستایی و شوراهای استان در جهت تشکیل  جلسات بررسی مسائل و ارائه راهکارهای منطقی و عملی با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط اقدام شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای خوزستان در پایان بیان کرد: به طور قطع موارد مطرح شده در زمینه خرید تضمینی خرما، آب شرب و آب کشاورزی به اطلاع استاندار خواهد رسید.

فارس/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *