از «سیر در تاریخ و فرهنگ ایذه» تا «اجرای آئینی گروه پرک»

کنگره ایذه در گذر تاریخ با اجرای آئینی گروه پرک در دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رسید.

به گزارش ایزنا، نخستین کنگره بین‌المللی مربوط به تاریخ ایذه و فرهنگ مردم بختیاری در دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد و در آن زوایای مختلف آئین مردمان این قوم و تحولات تاریخی آن مورد بررسی قرار گرفت.

نگاهی به ادبیات گذشته و رویکرد آن در زندگی امروزی در کنار شعر‌خوانی شاعران بختیاری زبان و کشوری یکی از بخش‌های متفاوت و پربازدید این برنامه بود.

بدون شک موسیقی سنتی هر قومی نشان از فرهنگ و آداب آن دارد، گروه موسیقی پرک شهرستان ایذه نیز با یک رویکرد نوین در زمینه موسیقی کشور پا به عرصه گذاشته و در مدت زمان کمی توانسته است به بالاترین سطح خود برسد و این موضوع دلیلی شد تا استقبال چشم‌گیری از اجرای موسیقی آئینی توسط این گروه در کنگره صورت بگیرد.

این گروه با رویکرد واکاوی، بازسازی و اجرای نغمه‌های کهن و فراموش شده قوم بختیاری پا به عرصه گذاشت و با تلفیق سازهای بختیاری با سازهای موسیقی کلاسیک جهانی و نیز حفظ اصالت مقام‌ها، نغمه‌ها و ارائه آنها با فرم‌های موسیقی روز دنیا که در تنظیم این آهنگ‌ها علاوه به سیر خطی، افقی و کنترپوانیک، سیر عمودی و هارمونیکی ملودی‌ها نیز به‌صورت قابل ملاحظه‌ای مدنظر قرار گرفته است، موسیقی جدیدی را ارائه کرده است.

هدف گروه این است تا بتواند با حفظ اصالت، این نوع موسیقی را نیز به زبان موسیقی جهانی نزدیک‌تر کرده و آن را جهت ارائه به فرامرزهای جغرافیایی هدایت کند.

معرفی، پژوهش و تحقیق در نغمه‌های موسیقی آئینی بختیاری که طی گذشت زمان و با توجه به زندگی‌های صنعتی امروزی به دست فراموشی سپرده شده‌ و تاکنون توسط سایر موسیقی‌دانان بختیاری مورد توجه قرار نگرفته‌اند، توسط این گروه انجام شد.

گروه پرک متشکل از 50 نفر پژوهشگر، هنرمندان موسیقی بختیاری با ترکیبی از نسل‌های نوجوان، جوان و پیشکسوت است که تلاش کرده‌اند با رعایت و حفظ اصول سنتی فرهنگ و موسیقی قوم بختیاری در شکل مدرن‌تر، با تلفیق سنت و مدرنیته اثری فاخر و خلاقانه‌ای را ارائه کنند.

*موسیقی در قوم بختیاری حضوری انکارناپذیر دارد

موسیقی در قوم بختیاری حضوری انکارناپذیر دارد، این موسیقی سراسر نغمه‌هایی است که زندگی یک انسان معتقد و ساده‌زیست که انسانیت و ارزش‌های انسانی را در تمام مراحل زندگی خود از تولد تا مرگ، نیاش‌ها و نوازش‌ها، باز‌ی‌ها، کودکانه‌ها و لالایی‌ها، سوگ سور، کوچ و اسکان عاشقان‌‌ها و حماسه‌ها، کار و همیاری، مبارزه با خشم طبیعت و قرار گرفتن در آغوش پر مهر طبیعت را به تصویر می‌کشد.

پرک از دل این نغمه بر آمده و دل را زمانی چند به مهمانی انسانیت، نیایش، مهربانی و تلاش می‌برد.

پرک راهی تازه را در موسیقی بختیاری نشان می‌دهد، زایش فکری که فقط از عهده گروه پرک می‌آید و مسئولیت سنگینی در این مسیر متوجه گروه خواهد شد، چرا که تداوم آن نیز کاری بس دشوار، سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

 

گریه های کودکانه در سوگینه خوانی گروه پرک

 

موسیقی سنتی در کنار مدرنیته

 

گروه موسیقی پرک ایذه – عکس وحید اورکی

 

دعای باران

 

اجرای آئینی گروه پرک

 

اجرای آئینی گروه پرک ایذه – آرامش و تمرکز قبل از اجرا

 

تلفیق سازها – اجرای متفاوت توسط گروه پرک

 

*اشعار گروه پرک بر‌خواسته از تحقیق و کنکاش در آثار گذشتگان است

سرپرست گروه هنری پرک نیز در راستای اجرای این برنامه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: گروه هنری پرک برای انجام کارهای موسیقی و فرهنگی متفاوت تشکیل شده است و تمام تلاش خود را برای زنده کردن دوباره اشعار و ترانه‌های کهن منطقه به‌کار گرفته است.

پیمان شیرمردی با اشاره به اینکه فعالیت این گروه بر پایه اجرای موسیقی آیینی است افزود: اشعاری که در این ترانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ریشه در باورهای مردمان گذشته و خاطرات کودکی بسیار از افراد میان‌سال و کهن‌سال منطقه دارد.

وی اضافه کرد: ابتدا برای جمع‌آوری این آثار تحقیقات گسترده‌ای در تمام مناطق بختیاری زبان انجام شد و پس از آشنایی با ترانه‌ها و نواهای مناسبتی این مناطق، این آثار به‌صورت مکتوب در آمد و پس از بررسی به‌صورت گذشته بازخوانی شد و توسط این گروه به‌حالت کر و یا تک‌خوانی اجرا می‌شود.

شیرمردی با بیان اینکه ترانه‌های گروه پرک برخواسته از دل اشعار و آثار قدیمی منطقه است گفت: این گروه با جوانان هنرمند خود سعی در زنده‌کردن دوباره آثار از یاد رفته و کهن منطقه بختیاری دارد و با همدلی سایر اعضای گروه این امر دور از دسترس نیست.

این هنرمند خوزستانی با اشاره به اینکه سه سال از شروع فعالیت این گروه می‌گذرد تشریح کرد: دو سال ابتدایی فعالیت گروه صرف تحقیقات و جمع‌آوری آثار به‌صورت مکتوب شد و از یک‌سال گذشته این آثار به‌صورت موسیقی به اجرا در آمده است.

وی ادامه داد: از آغاز فعالیت تا به امروز چند اجرا توسط این گروه در شهرهای مختلف استان خوزستان و دیگر استان‌ها صورت گرفته است که آخرین اجرای آن مربوط به کنگره ایذه در گذر تاریخ بود که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد و این گروه اقدام به اجرای موسیقی آیینی کرد.

شیرمردی اضافه کرد: گروه پرک نه تنها به‌دنبال بازخوانی اشعار و ملودی‌های از یاد رفته در ذهن مردم منطقه است، بلکه به دنبال ایجاد یک همدلی با اقوام دیگر بوده و به‌طور قطع موسیقی و هنر می‌تواند راه و گامی موثر برای دست‌یابی به این هدف ارزشی باشد.

وی در پایان با تشکر از اعضای گروه و تمام افرادی که در شکل‌گیری و نتیجه گرفتن فعالیت آن نقشی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: پرک برای اجرای برنامه‌های فرهنگی خود تنها به چند اجرا بسنده نمی‌کند و برای معرفی فرهنگ غنی این دیار و داشته‌های ارزشی آن برای بین‌المللی شدن گام برداشته است.

*برگزاری همایش «ایذه در گذر تاریخ» با هدف قدمت چند هزار ساله

مدیر روابط عمومی کنگره ایذه در گذر تاریخ در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به برگزار شدن «کنگره ایذه در گذر تاریخ» اظهار کرد: این کنگره با هدف معرفی شهرستان ایذه، فرهنگ مردم این منطقه و جاذبه‌های گردشگری چند هزار ساله آن در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

سیده زهره شیرمردی افزود: این کنگره روز جمعه 20 شهریور در چند بخش مختلف انجام شد که رونمایی از تمبر قوم بختیاری که با همکاری اداره پست تهران آماده شده بود، همایش شعر‌خوانی و اجرای موسیقی توسط گروه هنری پرک در اختتامیه آن از عمده برنامه‌های صورت گرفته بود.

وی اضافه کرد: این همایش با استقبال پرشور مردمی مواجه شد و حتی مردم زیادی از شهرهای مختلف کشور برای شرکت کردن حاضر شده بودند و روند اجرای برنامه رضایت این افراد را نشان می‌داد.

شیرمردی با بیان اینکه مقالات و آثار مختلف ارائه شده به‌صورت کامل مورد داوری قرار گرفت، تصریح کرد: پس از داوری آثار ارسال شده، افراد برگزیده هر بخش مشخص شدند و در پایان جوایز به‌همراه لوح کنگره به آنها اهدا شد.

وی با اشاره به اجرای گروه هنری پرک شهرستان ایذه در این کنگره گفت: بدون شک اجرای برنامه و موسیقی آیینی گروه پرک یکی از جذاب‌ترین بخش‌های برنامه اجرا شده بود که علاقه‌مندان بسیار زیادی را به‌خود جذب کرد و هنرمندان جوان و نوجوان این گروه توانستند با اجرای خود زیبایی‌های این همایش علمی و فرهنگی را چند برابر کنند.

شیرمردی در پایان با تقدیر از تمام دست اندرکاران اجرای این برنامه از جمله حامیان، گروه و انجمن‌های علمی، فرهنگی و اصحاب رسانه تشریح کرد: نباید از کمک‌ها و همکاری‌های محمد شیرازی‌پور به‌عنوان یکی از بانیان اصلی این کنگره غافل شد، زیرا وی با مساعدت‌های خود در تهران کمک شایانی به انجام هرچه باشکوه‌تر این برنامه کرد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *