از «کمپین جاده مرگ» تا «طومار نویسی به مجلس»

تصادفات و مشکلات محور خوزستان به‌ویژه در مسیرهای ارتباطی اهواز، باغملک، ایذه به اصفهان این روزها کار را به فضای مجازی و طومارنویسی کشانده است.

به گزارش ایزنا، سال‌هاست که محور خوزستان به استان اصفهان به‌عنوان شاهراه اصلی اقتصادی کشور و متصل کننده این استان به استان‌های مرکزی است و با این وجود، همواره نبود جاده استاندارد یکی از معضلات و عامل اصلی به‌وجود آمدن خطرات جبران ناپذیر شده است.

بارها تصادفات و وقایع مختلف موجب گرفته شدن جان بسیاری از هموطنانمان در این جاده و به‌ویژه مسیر پرپیچ خم ایذه به اصفهان و باغملک به هفتگل شده است.

با آنکه این محور همواره یکی از پر‌خبرترین محورها در بخش حوادث بوده ولی تاکنون جز اندک تغییرات هیچ‌گونه اقدامی برای عریض کردن آن صورت نگرفته و کار بسیار اساسی که باید موجب افزایش امنیت مسافران این مسیر شود به اعتبارات و کمبود آن گره خورده است.

با وجود اینکه در دو ماه گذشته اخبار خوشحال کننده‌ای از بازسازی این محور به گوش می‌رسد اما پایان ساخت و تکمیل آن برای اهالی شهرهای در مسیر و مسافران این جاده به یک بی‌قراری تبدیل شده است و همواره این مردم در انتظار ساخت هرچه سریع‌تر یک جاده مناسب و ایمن هستند.

تصادفات مکرر در طول سال، کشته شدن چندین نفر از دانش‌آموزان کاروان راهیان نور و به‌ وجود آمدن حوادث جاده‌ای در این محور برای بسیاری از خانواده‌ها جزو عمده‌ترین حوادث این جاده بوده که آن‌را به جاده مرگ تبدیل کرده است.

تعدادی از ساکنان شهرهای ایذه، باغملک، هفتگل و… با تشکیل گروه‌های متعدد در فضای مجازی و با نام کمپین‌های جاده مرگ اقداماتی در جهت درخواست‌های خود از مسئولان و رساندن نیازهای خود برای رفع مشکلات جاده‌ای این مناطق انجام دادند و جمع‌آوری طومار توسط اهالی منطقه یکی از اقداماتی بود که بعد از طی کردن مراحل قانونی توسط این کمپین‌ها به‌وقوع پیوست.

*طومار به‌ همراه 300 درخواست برای نمایندگان مجلس ارسال می‌شود

یکی از فعالان این طرح با اشاره به‌ دلایل تشکیل این کمپین اظهار کرد: به‌ واسطه حوادث دلخراش و مرگ‌باری که در طول مسیر جاده اهواز تا دهدز اتفاق می‌افتد در یکی از گروه‌های مجازی که تشکیل شده از تعدادی افراد فرهیخته بود، پیرامون این حوادث بحث می‌شد مرا به این مسیر کار فرهنگی کشاند.

قاسم زمانی افزود: چند روز پیش در مسیر اهواز به هفتگل شاهد سانحه‌ای بسیار دلخراش از برخورد یک دستگاه پراید با کامیون بودم که بر اثر تصادف و سپس آتش گرفتن پراید پنج نفر از همتبارانمان در آتش سوختند که این صحنه آن‌قدر مرا تحت تاثیر قرار داده بود که شرح آن واقعه را به‌همراه پیشنهاد تشکیل کمپین به دوستان ارائه کردم.

وی ادامه داد: ارائه این پیشنهاد با استقبال جمعی از فعالان عرصه‌های فرهنگی مواجه شد و «کمپین جاده مرگ» با هدف قانع کردن مسئولان به چهار بانده کردن و تفکیک مسیر رفت و برگشت از سه راه غیزانیه تا دهدز تشکیل شد.

زمانی با اشاره به اینکه هسته اولیه کمپین از دل یک گروه مجازی که فعالیت فرهنگی داشت تشکیل شد خاطرنشان کرد: چون هدف، یک هدف مقدس و انسانی بود حمایت همه جانبه از سوی تمام اقشار را به‌دنبال داشت و استقبال از آن برای ما خیلی فراتر از تصورمان بود.

وی با بیان اینکه این کمپین برای گروهی از بانوان نیز تشکیل شده است تصریح کرد: به‌ علت گسترده شدن کمپین نیاز به تشکیل‌ گروهی با عنوان «مدیران کمپین جاده مرگ» احساس می‌شد که این گروه تشکیل شد که اکثر اعضای فعال آن از چهره‌های علمی و سیاسی منطقه بوده و افرادی توانمند هستند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه در راستای اهداف این کمپین اقدامات بسیار خوبی انجام شده تشریح کرد: برگزاری جلسه در اهواز و باغملک برای رسیدن به راهکارهایی که بتواند ما را در رسیدن به‌هدف یاری کند، تماس با مسئولان محلی و استانی و جلب حمایت آنها، تدوین و انتشار منشور کمپین، نامه سرگشاده به استاندار، انجام مصاحبه با رسانه‌ها، تشکیل جلسه با دادستان و امام جمعه باغملک و اخذ موافقت آنها با ادامه حیات کمپین تا حاصل شدن نتیجه، جلب حمایت تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و تماس با ائمه جمعه شهرهای منطقه برای پرداختن به موضوع جاده مرگ در خطبه‌های نماز جمعه را از عمده برنامه‌های صورت گرفته دانست.

*امضای طومار توسط 12 هزار نفر از اهالی

زمانی تهیه طومار برای ارائه به مجلس شورای اسلامی را از دیگر برنامه‌های این کمپین خواند و یادآور شد: این طومار توسط 12 هزار نفر از اهالی شهرهای ایذه، باغملک، هفتگل، میداود، دهدز و قلعه‌تل امضا شد و در این حرکت حمایت‌های فرمانداران، ائمه جمعه و دادستان‌ها نیز قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اقداماتی که قرار است در آینده انجام شود عنوان کرد: بردن طومار به صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نگارش 300 نامه به تمام نمایندگان مجلس برای رسیدگی به «جاده مرگ»، تهیه کلیپ از این جاده که در صورت موافقت سیمای استان از شبکه استانی پخش شود؛ از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ادامه این طرح تا به نتیجه رسیدن آن است.

زمانی با اشاره به اینکه مهمترین خواسته کمپین از نمایندگان و مسئولان کشور چهار بانده کردن و جداسازی مسیر رفت و برگشت این محور ارتباطی است گفت: متن طومار نیز بر همین اساس تنظیم شده است که امضا کنندگان اصلی آن نیز مسئولان محلی، مدیران کمپین، شورای اسلامی و نخبگان علمی و سیاسی شهرهای هدف بودند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر طومار تکمیل شده و آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی است که تا پایان شهریورماه جاری و اوایل مهرماه امسال توسط چند نفر از مدیران کمپین به مجلس برده می‌شود و امید بسیار داریم که واکنش مجلس به خواست عمومی مردم خطه زاگرس مناسب و مثبت باشد زیرا عواید آن شامل کل مردم ایران و هرکسی که از این جاده تردد می‌کند نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان با اتکا به این مطالبه عمومی، دولت را موظف کرده که بدون فوت وقت عملیات اجرایی را آغاز کند اظهار کرد: به نمایندگی بیش از 500 هزار نفر مردمی که در محدوده این مسیر زندگی می‌کنند از دولت می‌خواهم که بر اساس وظیفه ذاتی خود و به پیروی از کلام نور که برای جان انسان‌ها تا آن اندازه حرمت قائل است که نجات یک نفر را مساوی نجات تمام انسان‌ها میداند، هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح و ایمن‌سازی این مسیر اقدام کنند، زیرا هر روز که بگذرد خانواده‌های بیشتری داغدار این جاده مرگ‌آفرین می‌شوند.

فارس/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *