لزوم توجه شبکه استانی خوزستان به بحث خطرات محیط زیستی در استان

مدیرعامل انجمن‌های مردم نهاد خوزستان گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری آگاهی‌بخشی به مردم در جریان عواقب و مسائل محیط زیستی و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی نیاز است.

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری آگاهی بخشی به مردم در جریان عواقب و مسائل محیط زیستی و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی نیاز است، اظهار کرد: با توجه به وضعیت کنونی محیط زیست خوزستان و خطراتی که آن را تهدید می‌کند، بیش از پیش نیاز به توجه جدی رسانه ملی و شبکه استانی سیمای خوزستان در جهت آگاهی‌بخشی به مردم حس می‌شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت خاص و شکننده محیط زیست استان و منابع طبیعی آن، شبکه استانی خوزستان به‌عنوان یک رسانه تاثیرگذار می‌تواند نقش موثری در ارتقا سطوح فرهنگی نسبت به این موضوع ایجاد کند.

مدیرعامل انجمن‌های مردم نهاد استان خوزستان با اشاره اینکه فرهنگ درست مصرف کردن و آگاهی‌بخشی به مردم با توجه به آلودگی آب و هوای خوزستان یک نیاز است، خاطرنشان کرد: آموزش‌های تاثیرگذار در جهت ترویج روش‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت برای بیش از 200 هزار خانوار کشاورز خوزستانی یک امر بسیار مهم و تاثیر‌گذار است که رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما باید توجه جدی‌تری نسبت به آن داشته باشند.

کیانی اضافه کرد: کاهش دبی آب رودخانه‌های استان، عدم تخصیص حق‌آبه‌های تالاب‌ها و خشک شدن آنها، آلودگی شدید هوا، رهاسازی پساب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری در رودخانه کارون و تهدید سلامت مردم، چالش‌های اساسی محیط زیست خوزستان است که عزم جدی همه دستگاه‌ها را برای حل شدن می‌طلبد و در این میان بیش از 35 سمن محیط زیستی استان آمادگی خود را برای کمک به دولت اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به برخی ساخت‌و‌سازها در حریم رودخانه کارون گفت: با وجود شعارهای دولت‌ها، تشکل‌های محیط زیستی همچنان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را ندارند و امیدواریم در این راستا مطالعه کافی و آینده‌نگری لازم انجام شده باشد، زیرا محدود کردن حریم بزرگ‌ترین رودخانه ایران بدون توجه به نجات‌بخشی همه‌جانبه آن تنها یک میراث بتنی بر جای خواهد گذاشت.

کیانی در پایان با اشاره به خشک شدن احتمالی کارون تصریح کرد:  ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی بدون آب معنی و مفهومی ندارد و ای کاش اعتبارات صرف حذف آلودگی‌های کارون می‌شد‎.

فارس/

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *