نامه فعالان محیط زیست 20 استان کشور به «ابتکار» برای نجات‌بخشی «تالاب میانگران ایذه»

دبیر دوست‌داران محیط زیست ایذه گفت: فعالان محیط زیست 20 استان کشور برای نجات‌بخشی تالاب میانگران ایذه به «ابتکار» نامه نوشتند.

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی اظهار کرد: فعالان محیط زیست و شبکه‌های تخصصی 20 استان کشور پس از مخابره تصاویر آتش‌سوزی‌های مکرر تالاب میانگران در اقدامی مسئولانه به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نامه نوشته و از دولت تدبیر و امید که شعار دولت محیط زیستی را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است، خواستار رسیدگی فوری برای نجات این تالاب شدند.

وی افزود: در سه سال اخیر با روند رو به رشد آتش‌سوزی‌های عمدی تالاب 3 هزار هکتاری میانگران ایذه مواجه‌ایم و تجربه نشان داده است، اراده مصممی برای پایان دادن به این خسارت‌های عمومی و روز افزون وجود ندارد.

دبیر انجمن دوست‌داران طبیعت و محیط زیست ایذه گفت: همه می‌دانیم تالاب‌ها یک ثروت عمومی و جز انفال محسوب می‌شود و عده‌ای از عمد در مقابل چشم مسئولان در ماه جاری چندین بار حریم طبیعی این تالاب را به آتش کشیده‌اند.

کیانی با بیان اینکه بیش از 300 هکتار از این تالاب طعمه شعله‌های آتش شد خاطرنشان کرد: تخریب‌ها همچنان ادامه دارد و با وجود بحران محیط زیست در کشور و استان خوزستان، اراده‌ای برای نجات این تالاب نمی‌بینیم.

وی با اشاره به آخرین آتش‌سوزی در بامداد جمعه 24 مهر ماه جاری خواستار رسیدگی فوری مسئولان برای تعیین حریم و برخورد قانونی با عاملان این خسارت‌ها شد.

کیانی با اشاره به نامه فعالان محیط زیست 20 استان کشور به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات دادن تالاب میانگران از مرگ تصریح کرد: این نامه علاوه بر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در چند نسخه برای دفتر مقام معظم رهبری، ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، وزیر کشور و استاندار خوزستان نیز ارسال شده است.

وی افزود در متن این نامه چنین آمده است: تالاب 3 هزار هکتاری میانگران شهرستان ایذه در ماه جاری برای چهارمین بار توسط افرادی ناشناس به آتش کشیده می‌شود و بیش از 300 هکتار از این عرصه تالابی مهم که زیستگاه بیش از 20 گونه پرنده مهاجر و بومی است و نقش مهمی در معیشت جامعه محلی دارد به‌طور کلی طعمه حریق شده است.

لذا خواهشمند است از آنجایی که این تخریب‌های عامدانه با هدف زمین‌خواری در طی سه سال اخیر مکررا به وقوع می‌پیوندد و اراده‌ای برای تعیین حریم و حفاظت از این ثروت عمومی دیده نمی‌شود، انتظار می‌رود دستور فرمایید دولت محترم تدبیر و امید که داعیه دولت محیط زیستی را دارد، نسبت به تعیین حریم، شناسایی و برخورد با قانون شکنان و برهم زنندگان امنیت این حوزه تالابی و حفظ این زیستگاه مهم در شمال خوزستان که با زندگی مردم شهر و جامعه محلی گره خورده اقدام عاجل و موثر مبذول دارند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *