آغاز اجرای برنامه طرح تنبلی چشم در سراسر خوزستان

مدیر کل بهزیستی خوزستان از آغاز اجرای برنامه طرح تنبلی چشم در سراسر استان خبر داد.

به گزارش ایزنا، غلامرضا صدیق‌راد اظهار کرد: این برنامه از چهارم آبان‌ماه چون سال‌های گذشته با همکاری سازمان آموزش و پرورش و معاونت بهداشتی و سایر دستگاه‌های دولتی به مدت دو ماه در تمام مهدها و آمادگی‌های سراسر استان و در پایگاه‌های سنجش بینایی شهری و روستایی مستقر در مهدهای کودک شهری و روستایی، خانه‌های بهداشت، مدارس روستایی و پیش دبستانی‌های ضمیمه مدارس ابتدایی شهری به اجرا درمی‌آید.

وی تصریح کرد: این طرح شامل سه سطح است که سطح اول شامل: معاینه توسط مربیان و شناسایی کودکان مشکوک به اختلالات چشمی و بالاخص بیماری تنبلی چشم و سطح دوم: معاینه کودکان مشکوک شناسایی شده در سطح اول توسط کارشناس بینایی سنجی (در کلینیک‌های ثابت یا سیار) است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: در سطح سوم نیز: معاینه و انجام اقدامات پزشکی در کلینیک‌های متخصصین چشم پزشکی و در صورت نیاز بستری و عمل جراحی در بیمارستان و خانواده‌های نیازمند در تمام مراحل اجرای طرح تحت حمایت سازمان قرار می‌گیرند.

صدیق‌راد ادامه داد: در سال 93 از ابتدای آبانماه جاری بر اساس تفاهمنامه کشوری فی مابین وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور این برنامه تا پایان آذرماه به اجرا درآمد و در راستای اجرای این برنامه تعداد 266 هزار و 998 کودک در 2 هزار و 352 پایگاه دائمی و غیردائمی توسط 3 هزار و 786 مربی و افراد معاینه کننده تحت معاینه چشم قرار گرفتند که از این تعداد 3 هزار و 425 نفر از آنان بیمار تشخیص داده شدند و با پیگیری‌های انجام شده توسط افراد معاینه کننده و کارشناسان بهزیستی تحت درمان قرار گرفتند.

صدیق‌راد افزود: تعداد 27 نفر از کودکان به تشخیص چشم پزشک نیاز به عمل جراحی داشتند که با کمک سازمان بهزیستی مبلغی به‌عنوان کمک هزینه درمان (عمل جراحی) به خانواده این کودکان پرداخت شد و تعداد یک‌هزار و 700 کودک نیازمند به عینک طبی نیز شناسایی شده که توسط سازمان بهزیستی مبلغی به‌عنوان کمک هزینه خرید عینک طبی به آنان نیز پرداخت شد.

*تلاش برای ریشه‌کنی معلولیت کم‌بینایی و نابینایی در استان

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان آذرماه امسال با همکاری و همراهی والدین و خانواده‌های خوزستانی و سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها و ادارات و معاونت بهداشتی و مراکز درمانی در شهر و روستا همه کودکان سه تا شش ساله استان را تحت پوشش این برنامه قرار دهیم و معلولیت کم بینایی و نابینایی را در این استان و در بین کودکان ریشه کن کنیم.

مدیر کل بهزیستی خوزستان گفت: به همه خانواده‌هایی که دارای کودک سه تا شش ساله هستند توصیه می‌کنیم که تا فرصت باقی‌ست با کودک خود همراه با در دست داشتن شناسنامه برای معاینه چشم به پایگاه سنجش بینایی مستقر در مهدها و آمادگی‌های شهری و یا در روستاها به خانه‌های بهداشت و یا روستامهدهای سراسر استان مراجعه کرده تا از سلامت بینایی چشم کودک خود اطمینان حاصل کنند.

این مسئول تاکید کرد: بیشتر خانواده‌ها عقیده دارند که چون فرزندشان در سال گذشته معاینه شده در سال جاری نیاز به معاینه مجدد ندارد غافل از اینکه بیماری تنبلی چشم ممکن است در سال جدید چشم کودک را درگیر کند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان اضافه کرد: پس توصیه می‌کنیم به خانواده‌ها که کودکشان تا قبل از ورود به مدرسه هر ساله تحت معاینه چشم قرار گیرند.

صدیق‌راده تصریح کرد: همچنین کودکانی که در سال‌های قبل معاینه شده و مشکوک بودند و تحت درمان قرار گرفتند باید تا 10 سالگی تحت معاینه چشم قرارگیرند به‌دلیل اینکه بیماری تنبلی چشم امکان عود مجدد را دارد.

وی در پایان، ضمن تشکر از همکاری خانواده‌ها و دست اندرکاران این طرح در اجرای هر چه بهتر برنامه پیشگیری از تنبلی چشم گفت: در سال 94 تعداد پایگاه‌های دائمی 33 پایگاه، تعداد پایگاه‌های سنجش بینایی غیردائمی 2 هزار و 127 پایگاه، تعداد کودکان گروه هدف 314 هزار و 341 نفر و تعداد مربیان معاینه کننده 2 هزار و 342 نفر است.

انتهای پیام/فارس/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *