پیشروی تدریجی رودخانه کارون به سمت “بزرگترین فاضلاب جهان”

با کاهش شدید دبی آب رودخانه کارون و همچنین عدم جلوگیری از فاضلاب‌های صنایع و بیمارستانی، رودخانه کارون که نماد شهر اهواز است در حال تبدیل به بزرگترین فاضلاب جهان است و شهروندان اهوازی نسبت به بوی نامطبوع این رودخانه اعتراض دارند.

به گزارش ایزنا، در هر شهری یک نماد به عنوان شاخص آن شهر معرفی شده و در شهر اهواز نیز رودخانه کارون معرفی شده تا آنجا که بسیاری از شاعران خوزستانی و ملی در اشعار خود درباره خوزستان از این رودخانه یاد می‌کنند.

رودخانه کارون که روزی یکی از بزرگترین رودخانه‌های کشور بود و کشتی‌های باری در آن تردد داشتند در حال حاضر به علت‌های طبیعی مانند کمبود ریزش‌های جوی و همچنین  عوامل انسانی مانند انتقال آب سرچشمه‌های اصلی این رودخانه ارزشمند، کارون را در معرض نابودی قرار داده‌اند.

یکی از عوامل مهم در نابودی رودخانه کارون ورود پساب‌ها و فاضلاب‌های بیمارستانی و صنایع مختلف به حریم رودخانه کارون است که علی‌رغم هشدارهای مسئولان بهداشتی و دوست‌داران محیط‌زیست هیچ‌گونه اقدامی در جلوگیری از این مسئله انجام نمی‌شود.

رودخانه کارون که تنها محل برای آسایش و اوقات فراغت شهروندان اهوازی بوده و هست در حال حاضر با بوی نامطبوع خود بر اثر ورود پساب‌ها سبب رنج و ناراحتی مردم اهواز شده است.

*ضرورت تصفیه فاضلاب‌ در بحران کم‌آبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار داشت: فاضلاب‌ها از مهمترین عوامل آلوده‌کننده محیط‌زیست هستند که عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی که در آن‌ها موجود است عامل اصلی تهدید سلامت جامعه و محیط زیست است.

وی افزود: ضرورت های زیست محیطی ایجاب می‌کند امروز که کمبود آب و معضل خشکسالی از جمله چالش‌های ایران و جهان است و باید به تصفیه فاضلاب و بازیابی این منبع قابل توجه آب، توجه خاص شود.

ایدنی گفت: علم و صنعت تصفیه فاضلاب به حدی توسعه یافته که در صورت راهبری درست میتوان آن را به چرخه مصرف برگرداند که با توجه به بحران کمبود آب در کشور به نظر می​رسد اگر سیاست​گذاری​های مناسبی صورت بگیرد می​توان بعد از بالا بردن کیفیت پساب خروجی، در کاربری​های دیگر از آن  جهت جبران کم آبی استفاده کرد.

*عدم جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه کارون

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان اظهار داشت: متاسفانه در حوزه فاضلاب شهری واقعا نتوانستیم کاری انجام دهیم. حدود 23 سال است که فاضلاب های شهری به کارون می ریزد و باید تدبیری برای آن دیده شود.

وی افزود: باید بیمارستان‌ها و صنایع در جلوگیری از ورود پساب خود به رودخانه کارون تلاش کرده و دستگاه‌های تصفیه آب در تمام این مراکز ایجاد شود.

لاهیجان‌زاده گفت: یکی از مشکلات مهم محیط‌زیست خوزستان ورود پساب‌ها به حریم رودخانه‌هااست که باید مسئولان در جهت رفع سریع آن اقدام کنند.

وی عنوان کرد: باید دولت نیز همانند دیگر مشکلات زیست‌محیطی به این امر در خوزستان توجه کرده و طرح و بودجه‌ای برای مقابله با ورود پساب به حریم رودخانه‌های خوزستان در نظر بگیرد.

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان اظهار داشت: تقاضای ما این است که اگر امکان دارد این ظرفیت را از بابت الزام آور بودنش به شورای کیفی حفظ منابع آب استان ارتقا بدهیم.

* مشکلات بودجه علت اصلی عدم اقدام در مواجه با ورود فاضلاب به کارون

احمد سیاحی، معاون عمرانی استانداری خوزستان اظهار داشت: متاسفانه به دلیل بدهی بالای 670 میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب استان به پیمانکاران و مشاوران پروژه های فاضلاب شهری اهواز بسیاری از طرح های عمرانی در این راستا روی زمین مانده است.

وی افزود: باید یک بسته حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان تهیه شود اما تا زمانی که این بدهی ها وجود داشته باشند نمی توان کاری انجام داد.

همچنین اعضاء شورای شهر اهواز نیز به صورت مرتب نسبت به ورود پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری به رودخانه کارون و عدم توجه شهرداری اهواز به این مسئله انتقاد دارند.

انتهای پیام/تسنیم/

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *