از 3 برابر شدن کرایه‌های مسافربرها در تعطیلات تا قطعی آب و تعطیلی بهداشت در ترمینال ایذه!

سه برابر شدن نرخ کرایه‌های مسافربرهای ترمینال ایذه در روزهای تعطیل، قطعی آب و تعطیلی سرویس‌های بهداشتی باعث ایجاد مشکل و نارضایتی مردم شهرستان شده است.

شهرستان ایذه با وجود قرار گرفتن در محور مهم خوزستان به استان‌های مرکز کشور از جمله اصفهان، همواره سیر مسافران زیادی را در خود دارد، عبور و مرور مسافران از یک‌سو و نبود یک ترمینال در خور شأن شهروندان از سوی دیگر از جمله مشکلاتی‌ست که همواره در سفرهای برون استانی و درون استانی این شهرستان دیده شده است.

این شهرستان با دارا بودن حدود 80 درصد حمل و نقل استان خوزستان در زمینه مسافر، یکی از قطب‌های مهم مسافربری و اتوبوس‌داری در استان خوزستان بوده که تا به امروز خود از داشتن یک پایانه مناسب محروم مانده است.

نبود ترمینال از یک‌سو و ایجاد مشکلات فراوان برای مسافران از سوی دیگر از جمله مشکلاتی‌ست که در ایام مختلف و تعطیلات مناسبتی در این شهرستان گریبان مردم را گرفته است.

*نیاز به‌ وسیله نقلیه در ترمینال شهرستان پس از تعطیلات

نمونه بارز آن، پیدایش مشکلات مسافرت و نیاز به‌ وسیله نقلیه در ترمینال شهرستان پس از تعطیلات چند روزه پایان هفته گذشته و ابتدای این هفته بود که با نبود مسافربر عمومی، جولان خودروهای شخصی و افزایش کرایه تا سه برابر روبرو شد.

این امر که در ایام قبل و بعد از تعطیلات سال به یکی از کارهای انکارناپذیر رانندگان و مسئولان دفاتر مسافربری شهرستان تبدیل شده است، بارها پس از گزارش‌ها و گلایه‌های مردمی با تذکر و ورود مسئولان برای زمان چند ساعته و مقطعی به پایان رسید، ولی ساعتی بعد دوباره همین موضوع موجبات نارضایتی مسافران را فراهم کرد.

افزایش کرایه به چند برابر بالاتر از نرخ مصوب، عدم حضور مسافربرهای ویژه خط، روی آوردن رانندگان خط به خودروی شخصی، نبود اتوبوس، عدم همکاری دفاتر رسمی مسافربری در ترمینال با مسافر، عدم نبود سرپرست در تنها ترمینال برون استانی و برون شهری شهرستان و برخوردهای نامناسب مسافربران شخصی با مسافران به دلیل فراوانی مسافر از جمله مشکلاتی‌ست که همواره در ایام تعطیل در پایانه مسافربری ایذه وجود داشته است.

عدم حضور مسافربرهای عمومی در ایام شلوغ درون ترمینال نیز زمینه را برای جولان مسافربرهای شخصی فراهم می‌کند و این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی از رانندگان خطوط ویژه نیز برای کسب درآمد بیشتر و کرایه چند برابر با خودروهای شخصی اقدام به حمل مسافر می‌کنند.

با این وجود در کنار پرداخت گاها هزینه چند برابری توسط مسافر به رانندگان شخصی، هیچ‌گاه حقوق مسافران در این ترمینال به‌درستی رعایت نشده و هیچ‌گونه خدمات مناسب از جمله داشتن سرویس بهداشتی، فضای سبز، نظم و ساماندهی سرویس‌های ویژه خطی، انتقال مسافربرهای شخصی از درب ترمینال به مکان دیگر صورت نگرفته است.

حرکت‌های زننده و نامناسب برخی از مسافربرهای شخصی در جلوی ترمینال برای جذب مسافر گاها هیچ‌گونه تفاوتی با فنون کشتی و ورزش‌های رزمی نداشته و این افراد بدون در نظر گرفتن احترام به شخص مسافر به اجبار و با کشیدن وی به درب خودرو از انتخاب نوع وسیله برای مسافرت جلوگیری می‌کنند و این امر نیز تا به حال به‌جای خود پایدار باقی‌مانده است.

*عدم وجود ناظر برای برخورد جدی

با این حال؛ عدم وجود ناظر برای برخورد جدی با این افراد متخلف از یک سو و حمایت برخی از مسئولان تعاونی‌های مسافربری از این رانندگان بدون مجوز مسافربری از سوی دیگر، زمینه بی‌نظمی و هرج و مرج ورودی ترمینال ایذه را فراهم کرده است.

بدون شک وارد کردن خودروهای مسافربر عمومی از جلوی درب ورودی ترمینال به درون محوطه و جلوگیری از توقف مسافربرهای شخصی در محدوده ترمینال می‌تواند زمینه آرامش مسافران و تصمیم‌گیری آنها برای انتخاب وسیله سفر خود را در کنار ساماندهی و نظم فراهم کند.

در کنار این مشکلات پیش آمده، اعلام رضایت مسافران از اقدام به موقع مسئولان شهرستان در روز شنبه و یکشنبه در برخورد جدی با متخلفان و ساماندهی نیز نباید نادیده گرفته شود، کاری که موجب تقدیر مسافران حاضر جلوی ترمینال واقع شد.

با اینکه وجود ناظر بر اعمال مجموعه ترمینال همواره زمینه‌ساز ایجاد نظم بیشتر بوده، اما توجه جدی مسافران به رفت و آمد با خودروی ویژه خط باعث جلوگیری از جولان رانندگان متخلف و احترام به حقوق رانندگان سرویس‌های ویژه در کنار امنیت بیشتر شد.

 

نبود تاکسی ویژه خط، انبوه مسافران و جولان مسافربرهای شخصی در ترمینال ایذه

 

ازدحام مسافران سرویس‌های برون استانی ترمینال ایذه و نبود جا

 

*ترمینال در وضعیت نامطلوب قرار دارد

عده‌ای از رانندگان و سرپرستان دفاتر مسافربری ترمینال نیز با ابراز نارضایتی از شرایط موجود خدماتی ترمینال از جمله تعطیلی سرویس‌های بهداشتی و نبود آب در این محل درخواست پیگیری داشته‌اند.

یکی از رانندگان حاضر در این ترمینال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: چند هفته از قطعی آب در سرویس‌های بهداشتی این مکان می‌گذرد و این امر باعث بسته شدن درب آن شد و از این رو از مسئولان متولی درخواست پیگیری برای رفع مشکل را داریم.

این در حالی‌ست که برخی از رانندگان و مسئولان دفاتر شهرداری را به‌عنوان متولی نظارت بر امور کاری، قیمت‌ها و خدمات ترمینال دانسته‌اند.

*شهرداری متولی پرداخت قبوض نیست!

شهردار ایذه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر با اشاره به مشکلات موجود در ترمینال اظهار کرد: این ترمینال یک مکان خصوصی بوده و تمام امور آن باید توسط یک نماینده توسط دفاتر پیگیری شود.

مهران باباپور با بیان اینکه فقط موارد خدماتی ترمینال شهرستان بر عهده شهرداری است، خاطرنشان کرد: تعیین قیمت کرایه‌ها به هیچ‌وجه مربوط به شهرداری نبوده و شرکت‌های مسافربری به‌عنوان مجری باید این موضوع را بررسی کنند.

وی افزود: مصوبه کرایه مسافربرهای بین شهری و بین استانی بر عهده فرمانداری و اداره راه و ترابری است و شهرداری هیچ نقشی در اجرای این امور ندارد.

باباپور با اشاره به مشکل قطعی آب ترمینال و تعطیلی سرویس‌های بهداشتی تصریح کرد: پرداخت قبوض ترمینال برعهده تعاونی‌ها و دفاتر موجود در آن است و شهرداری هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال پرداخت قبض آب این مکان برعهده ندارد.

وی در پایان گفت: هدف شهرداری در ترمینال انجام وظایف و خدماتی است که در قبال شهروندان دارد، ولی این نمی‌تواند دلیلی بر عدم پرداخت بدهی آب توسط مسئولان ترمینال باشد.

انتهای پیام/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *