اقدام برای راه‌اندازی بنیاد ایذه‌شناسی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: محور پیشرفت ایذه نه صنعت است و نه کشاورزی، باید برای توسعه و پیشرفت این شهرستان محور میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایزنا، همایون قنواتی امشب در مراسم رونمایی از کتاب تاریشا، جدیدترین اثر اردشیر صالح‌پور نویسنده و پژوهشگر ایذه‌ای اظهار کرد: برای نخستین بار است در مراسم رونمایی از یک کتاب حضور پیدا می‌کنم که جمعیت علاقه‌مند زیادی در مراسم حاضر شده‌اند و این باعث افتخار و غرور است که در شهری استقبال از یک کتاب به‌صورت پرشور صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حضور مردم در این آیین رونمایی نشان‌دهنده پشتوانه بزرگی است که در این شهرستان وجود دارد، افزود: مردم این منطقه سابقه زیادی در حوزه فرهنگ و تمدن دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به شخصیت فرهیخته، کارها و برنامه‌های فرهنگی انجام‌شده اردشیر صالح‌پور در حوزه هنر اضافه کرد: در تمام زوایای آثار این نویسنده، نشان و حرکتی به سمت ایذه و منطقه بختیاری مشاهده می‌شود، موضوعاتی که در باورهای مردم این دیار نیز دیده می‌شود.

قنواتی با بیان اینکه نباید در شهرستان ایذه تمام بار تحقیقاتی، تحلیلی، فرهنگی و … روی دوش یک نفر گذاشته شود، خاطرنشان کرد: آن‌قدر مباحث تاریخی، فرهنگی، تمدنی، مذهبی و غیره در این شهرستان وجود دارد که می‌توان با راه‌اندازی یک بنیاد آنها را معرفی کرد.

وی ادامه داد: بنیادی با نام بنیاد ایذه‌شناسی تشکیل شده تا آثاری که در نقاط مختلف ایران و جهان وجود دارد معرفی شود و همچنین باورها، متل‌ها و فضاهای تاریخی و باستانی این منطقه نیز مورد شناسایی قرار گیرد.

قنواتی با بیان اینکه با همراهی اداره‌کل میراث فرهنگی اقدام برای راه‌اندازی بنیاد ایذه‌شناسی اقدام خواهد شد، گفت: با این کار می‌توان یک جامعه مطالعاتی و تحقیقاتی را به نفع این شهرستان شکل دهیم، تا برای معرفی کارهای علمی، هنری و فرهنگی منطقه به‌صورت سنجیده حرکتی انجام شده باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه محور اصلی توسعه شهرستان ایذه توجه به حوزه‌های فرهنگی، تمدنی و باستانی بسیار زیاد این منطقه است، بیان کرد: محور اینجا نه صنعت است و نه کشاورزی، برای توسعه و پیشرفت ایذه محور میراث فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم که مردم هم به این پشتوانه غنی توجه کنند و نسبت به حفظ این میراث و سرمایه دقت بیشتری انجام دهند.

فارس/

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *