تیراندازی در مراسم تشییع جنازه در ایذه 3 زخمی برجای گذاشت/هنجارشکنی به زبان تفنگ!

باز هم حمل سلاح و تیراندازی در مراسمات ایذه باعث رخ دادن حادثه شد.

به گزارش ایزنا، بدون شک پیروی از درس‌ها و آئین نیک گذشتگان یکی از راه‌های دورشدن از گزندها و حوادث امروز ما خواهد بود، حوادثی که با درس گرفتن دیگران اینک برای کسب تجربه دیگر نیازی به خطر انداختن دوباره هیچ فردی و گرفتن پاسخ جدید و اما تکراری نیست.

دلجویی و همدردی با بازماندگان افراد متوفی در کنار آئین نیک همیاری و کمک به نوعروسان و دامادها در جشن عروسی از جمله کارهای قابل تقدیر و ستایش مردم منطقه بختیاری است که همواره برای کاهش مشکلات مقاطع مختلف خانواده‌ها وجود داشته است.

در این بین رسومی نوظهور نیز گاها باعث ایجاد مشکلات و وقوع حوادث ناگوار برای افراد شرکت کننده در مراسمات مختلف شده که رسم تیراندازی در برنامه‌های مختلف یکی از آنها به‌شمار می‌رود.

شاید تیراندازی در مراسمات هم یکی از رسوم گذشتگان در صده‌ها و سال‌های دور به حساب می آمد ولی این رسم متناسب با زمان خاص و موقعیت منطقه به اجرا در آمده است.

وجود ساختمان‌های بلند، رد شدن سیم‌های برق در کوچه و خیابان‌ها، ایجاد سقف‌های فلزی در قبرستان‌ها و وجود شرایط جدید و خاص در سطح مناطق می‌تواند به‌عنوان یک تهدید در هنگام تیراندازی‌های مناسبتی در مراسمات باشد.

هر از چندگاهی اخبار رسانه‌های مختلف خبر از کشته و زخمی شدن برخی از مردم مناطق مختلف کشور بر اثر تیراندازی در مراسمات را می‌دهد و این در حالی است که بارها استفاده از اسلحه در مراسمات و جشن‌های عمومی تخلف دانسته شده،ولی همواره این تهدید در برنامه‌های زیادی گریبان‌گیر مردم می‌شود.

*زخمی شدن 3 شهروند ایذه‌ای در حادثه تیرانداری مراسم تشییع جنازه دیروز

یکی از حوادث این چنین، زخمی شدن 3 تن از شروندان ایذه‌ای در مراسم تشیع جنازه صبح دیروز در یکی از روستاهای شهرستان ایذه بود، حادثه‌ای که می‌توانست خسارات جبران ناپذیر برای افراد و خانواده‌های زیادی را در پی داشته باشد.

تعدادی از حاضرین در این مراسم با ابراز گلایه از به‌وجود آمدن این حوادث و عدم توجه برخی افراد حامل سلاح در مراسم این چنینی خواستار برداشته شدن این رسم خطرآفرین شدند.

یکی از این افراد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه با بیان اینکه استفاده از اسلحه در مراسمات به‌عنوان یک تهدید به‌شمار می آید اظهار کرد: تیراندازی در مراسم تشییع جنازه توسط یکی از افراد حامل اسلحه باعث برخورد گلوله چند تن از حاضرین در این مراسم و زخمی شدن آنها و انتقال به بیمارستان شد.

*مروری به وقایع مشابه؛ دارندگان سلاح در ایجاد امنیت مراسمات پیش‌قدم باشند

این در حالی‌ست که سال گذشته نیز در یک جشن عروسی در منطقه حاجی کمال از توابع بخش دهدز شهرستان ایذه تعداد 5 نفر از مهمانان حاضر در این جشن مجروح شده بودند.

با توجه پیام‌ها و گزارش‌های متعدد مراجع انتظامی و قضایی که بارها در سطح معابر عمومی شهرستان در راستای استفاده از سلاح در مراسمات و جشن‌ها و خطرات ناشی از آن منتشر شده است، متاسفانه بازهم شاهد تکرار این موضوع در میان برخی از شهروندان هستیم.

این کار نه تنها موجب تغییر در نحوه اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده توسط صاحبان مراسم نمی‌شود، بلکه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیر برای خانواده‌ها و حتی فرد حامل اسلحه باشد.

انتظار می‌رود که دارندگان سلاح‌ها و حاملان این وسیله خطر‌آفرین برای حضور در برنامه‌های مختلف از جمله جشن‌ها و مراسمات عزاداری که جمع زیادی از مردم در آن حضور دارند، در نوع اجرای برنامه و کار خود تجدید نظر کرده تا که خاطره‌ای تلخ و ابدی برای افراد و حاضران رقم نزند.

فارس

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *