از فریادهای بی‌گاه تا مردم‌آزاری به سبک ماشین‌های “بلندگودار” ایذه

حرکت ماشین‌های “بلندگودار” فراوان در سطح شهر ایذه باعث نارضایتی شدید مردم از آلودگی‌های صوتی شده است.

به گزارش ایزنا، افزایش جمعیت افراد جوان بیکار از یک‌سو و پرداختن به آیین نو ظهور و تعریف نشده از سوی دیگر این روزها به یکی از دل مشغولی‌ها و مشکلات اساسی مردم شهرستان ایذه تبدیل شده است.

ازدحام و ازدیاد ماشین‌های بلندگو‌دار از جمله دست‌فروشان سیار در کنار ماشین‌های بلندگو دار اعلام مراسمات ختم در خیابان‌ها باعث ایجاد آلودگی‌های صوتی فراوان و نارضایتی بسیاری از شهروندان ایذه‌ای شده و در این بین افزوده شدن آلودگی صوتی به بسیاری دیگر از مشکلات موجود و کاستی‌های این شهر نه‌تنها باعث ایجاد راه‌کار مناسب برای برون رفت از وضعیت موجود شهری نشد، بلکه یک مشکل نیز به داشته‌های بی‌پایان قبلی اضافه کرد.

جارهای گاه و بی‌گاه بسیاری از دستفروشان و میوه‌فروشان دوره‌گرد حتی در ساعات ابتدایی صبح و اوقات ظهر که مردم این شهرستان در حال استراحت هستند از یک‌سو، ترافیک و تعدد این افراد کاسب و عبور و مرور دقیقه‌ای هر یک از آنها درون کوچه و محلات باعث ایجاد ناراحتی برای شهروندان و گرفته شدن آسایش آنها در بسیاری از ساعات روز مردم این شهر شده است.

بدون شک عدم برنامه‌ریزی مناسب، عدم توجه و برخورد جدی و قاطع توسط مسئولان گذشته، زمینه افزایش این ماشین‌های تولید کننده آلودگی صوتی در امروز را فراهم آورده تا باعث همه‌گیر شدن این مشکل در محلات مختلف شود.

برخی از مردم شهرستان ایذه که از چنین وضع پیش آمده‌ای نارضایتی شدیدی دارند، از شناخت و مرجع برخورد با این وسایل بلندگو دار درمانده شده و به‌طور دقیق مسئول و متولی برخورد مستقیم با این هنجارشکنان را نمی‌دانند و این در حالی بود که شورای اسلامی شهر ایذه در ماه‌های گذشته این موضوع را برای بررسی بیشتر مطرح کرده بود و تا اینک خروجی خاصی از آن بیان نشده است.

این موضوع در حالی‌ست که اینک اگر متولی برخوردی نیز پیدا شود، آیا برخورد قاطعی صورت خواهد داد و یا به‌مانند گذشته با دیدن این رفتارها و صدای گوش خراش ماشین‌های بلندگو‌دار باید شاهد افزایش روز افزون آنها باشیم.

*لزوم برخورد جدی با متخلفان تولید کننده آلودگی صوتی

یکی از شهروندان ایذه‌ای در این راستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: چند سالی می‌شود که روی آوردن کسبه و مراسمات ختم شهرستان به وسایل تولید صدای شدید باب شده، ولی از همان زمان تاکنون فکری به ‌حال ساماندهی این وضع نشده است.

علی احمدی با بیان اینکه آلودگی صوتی تولید شده توسط دوره‌گردها و ماشین‌های بلندگو دار آسایش را از ما ربوده است، افزود: این افراد بدون توجه به زمان و احتمال در بستر بودن یک بیمار در منزل با ایجاد صدای مهیب و زیاد، آسایش را از سطح محلات این شهر ربوده‌اند.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه خبری از تشکیل یک جلسه برای بررسی این مشکل به گوش نرسیده است، تصریح کرد: امیدوارم مسئولان این شهرستان جهت رفع این مشکل و برخورد قاطع با هنجار شکنان، اقدام به برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

احمدی اضافه کرد: انتظار می‌رود همان‌گونه که برای تولید صدا توسط ضبط صوت یک خودرو به‌عنوان یک تخلف و آلودگی صوتی برخورد و جریمه در نظر گرفته می‌شود، برای این افراد که با نصب سیستم‌های صوتی پیشرفته و تولید چندین برابر صدای ضبط خودرو اقدام به ایجاد آلودگی صوتی می‌کنند برخورد شود تا که شاید با تکرار این برخوردها کمی از ناهنجاری‌های ممکن کاسته شود.

*این یک مشکل فرهنگی است/ برای رفع آلودگی‌های صوتی ایذه جلسه فرهنگی برگزار خواهد شد

نائب رئیس شورای شهر ایذه در این راستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: این مشکل به یک معضل فرهنگی در سطح شهرستان تبدیل شده است که با همکاری و همراهی سایر نهادهای شهرستان قابل رفع خواهد بود.

هومان مرادی با بیان اینکه فقط شورای شهر متولی و مسئول برخورد با این عوامل هنجارشکن نیست، خاطرنشان کرد: در این راستا یک‌سری برنامه و چشم‌انداز فرهنگی تعریف شده است و با توجه به آن امیدواریم که از مشکلات آلودگی صوتی ناشی از این وسایل بلندگودار کاسته شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس برنامه و هم‌اندیشی با افراد معتمد و بزرگان طوایف شهرستان، نهادهای فرهنگی، نهادهای انتظامی و شهرداری برگزار و جهت کاستن از مشکلات ناشی از آلودگی صوتی این دوره‌گردها و ماشین‌های بلندگو دار اقداماتی صورت خواهد گرفت.

فارس/

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *