مزایده «تالاب برم‌سور خوزستان» توسط دلالان هندوانه در مقابل دید مسئولان

هندوانه کارینماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان گفت: مزایده تالاب برم‌سور خوزستان توسط دلالان هندوانه در مقابل دید مسئولان انجام شد.

به گزارش ایزنا، هژیر کیانی در اهواز اظهار کرد: «تالاب برم‌سور» در 300 متری جاده اصلی ایذه، باغملک به اهواز توسط دلالان هندوانه به مزایده گذاشته شده و طی بازدیدی که از این تالاب داشتیم بیش از 10 هکتار از اراضی حریم تالاب توسط عده‌ای معامله و به اجاره گذاشته شده است.

وی افزود: ظاهرا طبق تفاهم با هندوانه‌کاران، تمامی آب و عرصه این تالاب در اختیارشان قرار گرفته است.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان با بیان اینکه هندوانه‌کاران با قرار دادن پمپ دیزل بر روی تالاب برای تمامی آب این تالاب ارزشمند که همانند نگینی در این منطقه می‌درخشد برنامه‌ریزی کرده‌اند خاطرنشان کرد: مطابق تجربه پارسال تا تیرماه به‌طور کلی این تالاب خشک خواهد شد.

کیانی اضافه کرد: این نگین زیبا که حریم آن حدود 50 هکتار است، زیستگاه بیش از 12 گونه پرنده و محل رویش بسیاری از گیاهان دارویی و درختچه‌های مختلف بوده که تا کنون بیش از 70 نوع گیاه در حریم این تالاب شناسایی شده و گزستان‌های اطراف تالاب سرپناه حیواناتی چون روباه و گرگ و سایر جانوران هستند.

وی تاکید کرد: این تالاب نیازمند انجام یک مطالعه دقیق و ثبت فوری توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

کیانی تصریح کرد: قابلیت گردشگری این تالاب و ارزش ذخیره‌گاه ژنتیکی گیاهان حریم تالاب منحصر به‌فرد است که امیدواریم این سرمایه ارزشمند در شرایط پر گرد و غبار خوزستان فدای چند تن هندوانه نشود و دولت هر چه سریع‌تر برای این منظور و خلع ید هندوانه‌کارها و دلالان اقدام فوری انجام دهد.

این فعال محیط‌زیست خوزستان ادامه داد: هم اکنون هندوانه‌کارها در سطح 8 هکتار اقدام به کاشت بذر هندوانه کرده‌اند که ضرورت دارد تا پیش از برداشت آب از نابودی این تالاب جلوگیری شود.

کیانی در پایان گفت: نامه‌ای به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور از طرف شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان تنظیم شده است که امیدواریم ریاست سازمان در این خصوص دستور لازم برای اقدام فوری صادر کند.

انتهای پیام/فارس*

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *