همنشینی عقربها و دانشآموزان در یک مدرسه روستایی/ «محرومیت» بیخ گوش «توسعه» + تصاویر
|به گزارش پایگاه خبری ایذه نامه (ایزنا) ، انتشار یک عکس از کلکسیون عقرب در یکی از مدارس روستایی شهرستان ایذه، به سوژهای جالب برای فضای مجازی تبدیل شد.
شاید در ابتدای کار این مساله کمی دور از باور بود و عدهای نیز این مساله را یک جریانسازی و شایعه میدانستند و بیان میکردند که این تصاویر را قبلا در گزارشهایی از مناطق آسیای جنوب شرق دیدهاند، اما این پایان کار نبود و پیگیریها برای بررسی صحت این مورد توسط خبرنگار این خبرگزاری فارس آغاز شد.
شاید کمی هم مسافت منطقه ذکر شده دور و صعبالعبور به نظر برسد، اما علاقه به بررسی این سوژه جالب و همنشینی عقربها و دانشآموزان ما را بر آن داشت تا پیگیر ماجرا شویم. ابتدا تماس با برخی از اهالی آشنا دردهدز تا پیگیری مجازی و سرانجام پیدا کردن شماره معلم یاد شده در آن عکس روزنهای برای اثبات ایذهای بودن سوژه داغ فضای مجازی باز کرد.
چند تماس و پیام و انتظاری برای رسیدن به صحبتهای به ظاهر داغ یک معلم، معلمی از نوع پیگیر، آن هم از منطقه ای که هیچ رنگی از خدمات و تکنولوژی را به خود ندیده است، این را همان معلم به ما میگفت و ما را به آن واداشت تا کمی هم کنجکاوتر شویم! کجا؟ در کنار غول بتنی خاورمیانه و دریاچه ای عظیم از آب و تولیدی انبوهی از برق که هیچکدام را نداریم.
حرفهایی که در بدنه این گزارش میخوانیم، حرف هایی است که رنگ واقعیت به پیگیری چند روزه این سوژه داغ داد و شهرستانی که سالهاست همان است، نه تغییری میبیند و نه وعدههایی که در حقش دادهاند تحقق یافته، این را به مسؤولانی میگوییم که آمدند برای مردم این دیار کهن وعده دادند، نماینده و شهردار شدند، رئیس و بخشدار شدند، اما این مناطق به آن شعارها نرسیدند.
مدرسه روستای بنرون دهدز
* منطقه هیچ امکاناتی ندارد
خدایار زمزم معلم روستای بنهاران (بنرون) از توابع بخش دهدز، آن کسی است که عکسش هر چند با کادری ساده از دریچه دوربین یک گوشی، اما بازتابی جالب داشت و این بار برای حرفهایش با خبرنگار فارس در ایذه به صحبت نشست و اظهار کرد: با وجود فرصت برای تدریس در اهواز، به عشق خدمت به منطقهام، سالهاست در مناطق روستایی و عشایری شهرستان ایذه مشغول به تدریس هستم.
وی افزود: کار و خدمت در مناطق روستایی را دوست دارم و برای علاقهام به تدریس در این مناطق مشغول هستم. با تمام نداری و نبود امکانات در این مناطق باز هم با پشتکار به دنبال تدریس علم هستم.
زمزم با اشاره به وجود عقرب و مار در کلاس درس خود و در کنار دانشآموزان این مدرسه گفت: تنها مشکل این مدرسه به عقرب ختم نمیشود، برخی از دانش آموزان این مدرسه برای رسیدن به کلاس درس خود حتی مشکل جاده و تردد آسان هم دارند.
این معلم ایذه ای بیان کرد: 4 دانشآموز این مدرسه از روستاهای اطراف به این محل می آیند، در نبود پل جهت تردد باید مسافت 3 کیلومتری و عبور از یک دره خطرناک را به جان و دل بخرند تا برای رسیدن به کلاس درس عقب نمانند.
وی با اشاره به مشکلات این روستا اظهار کرد: روستای بنهاران در فاصله 2 کیلومتری از سد و نیروگاه کارون 3 واقع شده است ولی متاسفانه با وجود دریایی عظیم از آب و معدنی بیپایان از برق، از داشتن این امتیازات محروم است. تلفن در این منطقه به خوبی آنتن نمیدهد و شرایط بهداشتی نیز در حد بسیار ضعیف است.
زمزم با اشاره به مشکلات مدرسه این روستا بیان کرد: در فصل گرم که به دلیل عدم وجود برق، درس خواندن در این مدرسه مقدور نیست، در زمستان هم شرایطی بهتر از تابستان وجود ندارد و به دلیل اینکه این مدرسه از سنگ، گچ و گل است شاهد گذر آب باران و جاری شدن آب در کلاس درس هستیم.
وضعیت درب ورودی و کلاس مدرسه
سقف آسمانی مدرسه
فقدان نور و برق در منطقه
وی اضافه کرد: اگر در شب در این روستا حضور پیدا کنید، قطعا نور سد کارون 3 را خواهید دید و صدای زوزه تریلرهای در جاده ترانزیتی ایذه به مرکز کشور را خواهید شنید ولی با این وجود این روستا هیچ سهمی از توسعه و امکانات نبرده است و حتی راه دسترسی به آن تنها با پای پیاده و وسایل کوهستانی است.
* کوچ اجباری عشایر بدون امکانات کوچ!
این فرهنگی با بیان اینکه روستا در میان دو رودخانه فصلی و یک دریاچه واقع است ولی آب آشامیدنی سالم ندارد گفت: در بهار و تابستان گرمای شدید و در زمستان سرمای طاقتفرسا را در این مدرسه، کلاس درس و روستا تجربه می کنیم ولی خبری از برق و گاز نیست.
زمزم با اشاره به کوچ اجباری و فصلی اهالی این روستا افزود: با وجود اینکه برخی از این اهالی هیچ دام و امکاناتی برای کوچ ندارند ولی در فصل کوچ به دلیل نبود امکانات مجبور به کوچ اجباری به مناطق سردسیری استانهای همجوار هستند و برای نبود این حداقل خواستهها باید مشقتهای فراوانی را دچار باشند.
وی با بیان اینکه وضعیت بهداشتی این منطقه بهتر از وضعیت بحرانی گاز، برق، آب و تلفن نیست، اظهار کرد: دو سال پیش نیز نماینده شهرستان به همراه وزیر بهداشت از این منطقه دیدن کرده و نماینده چند عکس هم با مشکلات مردم از جمله مدارس این منطقه گرفت، شاید وزیر استعفا داد و نتوانست وعدههای خود را عملی کند، ولی نماینده ما که حضور دارد و به این مشکلات آگاه است، انتشار داریم این منطقه را مورد توجه خود داشته باشد.
* وزیر آموزش و پرورش حاضر به تحصیل فرزندش در این کلاس است؟
زمزم ادامه داد: وضعیت جاده این روستا هم در وضعیت بحرانی قرار دارد، جاده روستایی است و هر فصل مشکلات خودش را دارد، در زمستان با نخستین بارش فرو میریزد و تردد سختتر از گذشته میشود. برخی ازمسؤولان در یک باری هم که در منطقه حضور پیدا کردند سوار بر هلیکوپتر بودند و رنج جاده و مشکلات را به تن ندیدند.
وی با بیان اینکه این مشکلات تنها برای روستای بنهاران نیست و تمام روستاهای اطراف نیز مشکلات این روستا را کمتر یا بیشتر دارند، بیان کرد: آیا ما هم باید مانند مدارس بدون امکانات دیگر در کشور که دچار حوادث مرگبار شدند پس از وقوع یک فاجعه شاهد اندک توجه مسؤولان باشیم؟ آیا خود وزیر آموزش و پرورش حاضر میشود فرزندش برای یک دقیقه در این مدرسه درس بخواند؟
زمزم با بیان اینکه متاسفانه روی دریایی از ثروت از داشتن اندک امکانات اولیه نیز محروم هستیم، گفت: من این صحبتها را کردم، ولی شاید عدهای نیز باور نکنند، اگر کسی به این موارد حتی شکی دارد و نمیتواند باور کند میتواند به ایذه سفر کند تا به اتفاق و همراهی یکدیگر در منطقه حضور پیدا کنیم و بازدید انجام دهیم تا ابعاد واقعی آن برای مسؤولان مشخص شود.
وی در پایان بیان کرد: همنشینی با عقربهای خطرناک و کشنده، تنها چاره ما و دانشآموزان این منطقه برای تحصیل است، هر لحظه احتمال نیش زدن این جانوران به دانشآموزان این مدرسه ابتدایی وجود دارد ولی ما ناچار به زندگی با این موجودات هستیم.
تحصیل خطرناک در مدرسه روستای بنه اران دهدز
وضعیت اسف بار جاده روستایی دهدز
عقرب سواری روی دیوار کلاس
روستای بنهاران از توابع بخش دهدز در شهرستان ایذه است که مانند بسیاری از روستاهای این بخش مورد غفلت مدیران کشوری، استانی و شهرستانی در پشت دریاچهای عظیم از سرمایه آب و برق واقع شده است و چشم انتظار توجه مسؤولان برای رفع مشکلات خدماتی و بهداشتی و آموزشی است.
انتهای پیام/*