دومین جلسه برای ثبت جهانی شهرستان ایذه برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: دومین جلسه برای ثبت جهانی شهرستان ایذه برگزار می شود

افشین حیدری امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی خوزستان در گذشته روزهای خوبی را سپری نکرده و بسیار نیازمند حمایت ویژه است.

وی با بیان اینکه از زمان آغاز به کار عوامل جدید در بخش اداری امکانات خوبی تأمین شد، افزود: در طی دو سال گذشته توانستیم نسبت به موضوع محافظت از آثار تاریخی یازده اداره را  تأسیس کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان بیان کرد: در گذشته بودجه ملی و استانی سازمان میراث فرهنگی خوزستان با وجود تمام نیاز های حمایتی آثار خوزستان   2 میلیارد تومان بود به طوری که این مقدار برای ترمیم دو اثر تاریخی نیز کفایت نمی‌کرد.

وی افزود: ولی اکنون با توجه به حمایت‌های مسئولان استان، بودجه سازمان میراث فرهنگی خوزستان به بیش از 30 میلیارد تومان رسیده است.

حیدری با بیان اینکه در سال گذشته استان خوزستان  به عنوان استان برتر کشور در ثبت آثار تاریخی معرفی شد، عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگ خوزستان سند چشم انداز برای حوزه های صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی در نظر گرفته است.

وی افزود: از آنجا که خوزستان توانست سند توسعه صنایع دستی را تدوین کند در سال گذشته به عنوان استان برتر کشور در حوزه صنایع دستی شناخته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان توانسته در برگزاری نمایشگاه های ملی در استان و حضور در نمایشگاه های ملی خارج از استان موفق عمل کند، گفت: خوزستان در بحث زیر ساخت بازارچه های موقت رتبه برتر حضور در نمایشگاه های خارجی را به دست آورده است.

وی افزود: در حوزه صنایع دستی جای کار بسیار داریم و هدفمان ایجاد اشتغال زایی در این زمینه است چرا که می توان با کمترین سرمایه گذاری علاوه بر ایجاد شغل سبب توسعه پایدار شویم.

حیدری با اشاره به اینکه سال گذشته دومین خانه صنایع دستی افتتاح شد، بیان کرد: به منظور پیشرفت در مباحث مربوط به صنایع دستی اتاق فکری برای طراحی زیرساخت ها تشکیل شده است.

وی بابیان اینکه مشکلات در زمینه گردشگری زیاد است، افزود: حل این مشکلات همت همه را می طلبد چرا که صنعت گردشگری یک فرایند است که تمام دستگاه ها می توانند صاحب جایگاه و امتیاز باشند و متأسفانه کمتر کسی می داند که با صنعت گردشگری می توان به امنیت و توسعه رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: برای توجه به مضیف‌های سوسنگرد و جزیره مینو که از بهترین اقامتگاه‌های کشور به شمار می روند و نیز زندگی عشایر در تالاب هویزه برنامه هایی در نظر گرفته شده است که به منظور توجه به صنعت گردشگری عشایر، تور کوچ عشایر در حال برنامه ریزی است که استقبال کنندگان داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: کوچ از شهرستان اندیکا آغاز و در کوهرنگ خاتمه می یابد در مسیر کوچ چند کمپ وجود دارد که مباحث امنیت، سلامت و همراهی را تأمین می کند.

حیدری بیان کرد: برای ارتقای سطح کیفی کمپ‌های بین راهی این کوچ برنامه ای جامع تدوین شده و نیز کارگاه های آموزشی برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: ایران در سال 2017 میزبان خبرنگاران و گردشگران سراسر دنیا خواهد بود که خوزستان نقش مهمی را ایفا می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه کمیته گردشگری در برخی از شهرستان ها برگزار شد، گفت: کمیته گردشگری در شهرستان شادگان به منظور ارتقای گردشگری آبی و نیز کمیته گردشگری آبی و تاریخی در شوشتر تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: امسال جشنواره سازه های تاریخی آب کشور، جشنواه ملی اولین‌ها ایران در آبادان و مسجد سلیمان برگزار می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه همایش پیشگیری از تخریب آثار ملی در اهواز برگزار خواهد شد، گفت: تلاشمان بر این است که حضور مردم در صنعت گردشگری و صنایع دستی  بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان نخستین سامانه میراث بان کشور را برای دسترسی آسان مردم به یگان های حفاظت اداره کل میراث فرهنگی را راه اندازی کرده است، افزود: مردم می توانند با سامانه 1820 نسبت به گزارش تخریب آثار باستانی اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی شوش در 10 روز آینده به مجمع یونسکو فرستاده می شود و شوش به عنوان سومین شهر باستانی خوزستان ثبت جهانی می شود.

وی افزود: دومین جلسه برای ثبت جهانی شهرستان ایذه برگزار می شود چرا که کاوش های که در ایذه رخ  داد از سبقه تاریخی این شهرستان خبر داد.

حیدری با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور نظام باستان شناسی خوزستان تأسیس می‌شود، عنوان کرد: این نظام به باستان شناسان برای تهیه پرونده های ثبتی و بررسی ها و نیز مرمت ها واگذار می شود.

وی اظهار داشت: شعب قضایی ویژه رسیدگی به جرائم میراث فرهنگی تأسیس خواهد شد تا بروکراسی رسیدگی به پرونده ها کوتاه شود و با آنان که به آثار تاریخی تعرض می کنند برخورد قاطع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با بیان اینکه درصدد ثبت ملی کارون هستیم، بیان کرد: با ثبت ملی کارون می توانیم از آن به نحو بهتری حفاضت کنیم تا دیگر افرادی خارج از استان برای کارون تصمیم نگیرند چرا که خواهد دید کارون برای خوزستان اقتصاد آفرین است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 150 میراث معنوی آماده  اخذ شماره ثبت هستند، افزود: هدف ما حفاظت از تمام آثار ملموس و غیر ملموس است که به این منظور در صدد ارتقاء یگان حفاظت هستیم.

حیدری درباه باغ معین التجار اهواز گفت: متأسفانه مبلغی که مالک باغ معین درخواست کرده بسیار سنگین است چرا که خواسته مالک بیش از 10 میلیارد تومان است و این در حالی است که تا کنون یک میلیارد و 600 میلیون تومان سازمان میراث فرهنگی در آن کار مرمتی کرده است.

وی با بیان اینکه ساختمان سه گوش دانشگاه چمران شرایط خوبی ندارد، اظهار داشت: بیش از یک میلیارد تومان برای ترمیم این ساختمان از طرف سازمان میراث فرهنگی خوزستان اختصاص داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: در خوزستان مهمترین مشکلی که وجود دارد عدم اطلاع کافی مردم از مناطق گردشگری است که به همین منظور کارگروه بازاریابی تبلیغاتی راه اندازی شد.

وی افزود: لازم است در خوزستان با توجه به موقعیت خوبی که دارد موزه های نخستین ابزار پزشکی، موزه ورزشی و موزه راه آهن ساخته شود.

حیدری درباره کار بازسازی حرم دانیال نبی گفت: متأسفانه به جای اینکه متولی بازسازی حرم سازمان میراث فرهنگی خوزستان با شد این کار به سازمان نوسازی مدارس داده شد که به دلیل عدم تخصص پیمانکار در این زمینه استفاده از بیل مکانیکی رخ داد که توسط میراث از ادامه این روند جلوگیری شد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *