از انتقاد به استاندار خوزستان تا نامه ابتکار +تصویر

نشست مشترک فعالان محیط زیست از انتقاد به استاندار خوزستان تا نوشتن نامه به ابتکارصورت گرفت.
به گزارش ایزنا و به نقل از زاگرس ایران، در حالیکه استاندار خوزستان تمام تلاش خود را برای حفظ منافع استان به کار گرفته است هفته نامه زاگرس ایران در شماره جدید به نقل از فعالین محیط زیست با تیتر قرمز درشت ،استاندار خوزستان را منفعل خطاب کرد(شایان تامل است که در متن منتشر شده اشاره ای به این موضوع نشده است )
زاگرس ایران نوشت: نشست مشترک 50 تن از فعالان محيط زيست چهارمحال و بختياري و خوزستان، برگزار شد.
عزم مقدس براي نجات زاگرس مهربان و کارون مظلوم
انفعال معنادار استاندار خوزستان در برابر انتقال آب پذيرفتني نيست
دکتر مهدي پژوهش:
مگر مقدار آبي که استان اصفهان براي شرب احتياج دارد چقدر است؟!
اصفهان نشان داده است که با انتقال آب به نام شرب، آب مورد نياز براي صنعتش را فراهم مي کند!

شهرکرد در واپسين روز مهرماه 1394، شاهد ادامه ي سلسله نشست هاي تخصصي آب، با حضور شماري از دوستداران و فعالان محيط زيست از استان هاي چهار محال و بختياري و خوزستان بود.

در اين نشست رفتار مديريتي وزارت نيرو، سازمان محيط زيست و شخص دکتر ابتکار، و نيز عملکرد نمايندگان استان، مديريت ارشد استان چهارمحال وبختياري و خوزستان، شرکت آب منطقه اي و مديرآن دکترصمدي، مديرکل محيط زيست استان. فعاليت هاي تونل سازان، آبخواهان مورد بررسي و نقد فعالان زيست محيطي قرار گرفت ومقرر شد: گزارش جامعي از «وضعيت و آغاز طرح هاي انتقال آب تا به امروز»  و «صف بندي شماري از مسئولين به نام توسعه عليه محيط زيست»*در اختيار رسانه هاي کشوري  قرار گيرد و از ظرفيت هاي ملي و بين المللي براي ايجاد عزم ملي دفاع از محيط زيست استان ونجات استان چهار محال و بختياري از دست تونل هاي ويرانگر و آسيب هاي زيست محيطي و امنيتي و کاهش دامنه ي تأثير تونل ها، بهره گيري شود.
در ابتداي اين نشست، دکتر مهدي پژوهش که دانشنامه و مطالعاتش درخصوص آب و خاک است و دراين زمينه از پژوهش گران صاحب نام است به تشريح وضعيت « طرح هاي انتقال آب، ميزان وحجم آب هاي انتقالي، شيوه ها ي غلط انتقال و نآثير و تآثر اين انتقال برمحيط زيست» پرداخت، سپس فعالان محيط زيست ديدگاهها، دغدغه هاي زيست محيطي و راه کارها وپرسش هاي خود را مطرح کردند.
پژوهش عضو هيئت علمي دانشگاه شهرکردگفت: متأسفانه شخصيت هايي در استان تريبون را به دست گرفته اند و به حمايت از انتقال آب سخن مي گويند که اعتماد به نفس بسيار پاييني دارند.
ما به دليل نداشتن سازوکار مناسب و انسجام کافي هيچ گاه نتوانسته ايم آن گونه که شايسته وسزاوار محيط زيست بکر وبي نظير اين استان است ، از آن دفاع کنيم.
يکي از مهم ترين اهداف اين سلسله نشست ها بايد آگاه سازي دوستداران محيط زيست نسبت به فجايع در حال وقوع باشد که از طريق انتشار اخبار اين نشست ها مي توان به اين مهم دست يافت.
وی افزود: اگر بخواهیم کمي تخصصي تر موضوع را پيش ببريم،هدف من امروز آگاه سازي در باره ي نحوه ي انتقال آب اين استان مي باشد.
مديريت آب؛ يعني بتوانيم آبي را که به صورت ذخيره در منابع آب زيرزميني ما وجود دارد مديريت کنيم.
متأ سفانه ايران رتبه ي 132 را در بين 133 کشوري که وارد مبحث مديريت آب شده اند دارد.

کشور هايي که حدود 40درصد از ذخيره ي آي زيرزميني شان رامصرف کنند، وارد شرايط بحراني مي شوند و اما کشور ما 85 درصد از آبهاي زيرزميني اش را استخراج کرده است.يعني فراتر از بحران!
وزارت نيرو تاکنون از بين روش هاي موجود، روش سخت افزاري(احداث سد) را برگزيده است.در کشور ما حدود 700 سد وجود دارد.
آيا ما عواقب ناشي از هر سد را بررسي کرده ايم؟!
احداث سد براي استان ما هيچ حسني نداشته است جز اينکه بسياري از چشمه ها، چاه ها ومنابع آبي زيرزميني ما خشک شد.
ما در استان چهارمحال و بختياري علاوه بر مشکل سدها، مشکل ويرانگر بزرگي نيز به نام تونل انتقال آب داريم .
در سال 1332 تونل اول کوهرنگ و در سال 1364 تونل دوم کوهرنگ و در سال 1377 تونل سوم کوهرنگ احداث شد که در مجموع ساليانه 870 ميليون متر مکعب از طريق اين سه تونل از کارون به زاينده رود منتقل مي شود.

تونل گلاب 2 تغييرات مهمي در آب انتقالي به سامان، لنجان و صنايع فولاد اصفهان ايجاد مي کند طوري که با اجراي اين طرح، زاينده رود در مسير سامان تا لنجان تقريبا خشک مي شود.
اصفهان اما براي جبران اين خشکي طرح بهشت آباد را به عنوان جايگزين در نظر دارد و مي خواهد از منطقه ي باغبهادران آب را وارد زاينده رود کند تا مشکل کشاورزي لنجان و صنايع فولاد آن منطقه را حل کند.

نکته ي خيلي مهم اين مسئله که مردم چهارمحال و بختياري بايد کاملا نسبت به آن احساس مسؤليت کنند اين است که:
اولاً. اين طرح اثرات تخريبي بالايي دارد.
ثانياً. تونل بهشت آباد فقط آب بخش از زاينده رود را که در اصفهان است احيا مي کند و آن بخشي از زايند رود که در استان ماست بي آب مي ماند زيرا برداشت آب گلاب 2، زاينده رود چهارمحال وبختياري را از زير سد تا پل زمان خان، با خشکي يا حداقل آبدهي مواجه مي کند.
در مورد تونل سبز کوه که متأسفانه چشمه هاي بسياري را خشکانده است هم، بيشتر منافع اصفهان در نظراست زيرا حدود 60درصد از سهام صنايع فولادي چهارمحال و بختياري را اصفهاني ها خريده اند در واقع تلاش مي شود به قيمت آسيب زايي و نابودي چشمه هاي منطقه ي چغاخور، ناغان، گهرو و کيار؛ آب آشاميدني بسيار باکيفيت سبز کوه و چشمه هاي چغاخور را به پاي کشاورزي و صنايع بريزند آن هم صنايعي که براساس اصول صحيح مديريت آب فقط و فقط بايد ازآب پسماند تغذيه شوند ونه آب شرب!
استان اصفهان در اين مدت دست به شهرک سازي هاي گسترده، توسعه ي صنعت و ايجاد فضاي سبز وسيع شهري نموده است.
اصفهان نشان داده است که با انتقال آب به نام شرب، آب مورد نياز براي صنعتش را فراهم مي کند.از 870 ميليون متر مکعب آبي که در سال براي اصفهان تأمين مي شود 20درصد سهم فولاد و ذوب آهن اصفهان است.اگر کمي دقت کنيم متوجه مي شويم که در اصفهان صنعت بر شرب اولويت دارد.
مگر مقدار آبي که استان اصفهان براي شرب نياز دارد چقدر مي باشد؟!
اصفهان حتي با وجود شهرک سازي هاي جديدش به 350 ميليون متر مکعب آب در سال براي شرب نيازمند است! چرا در استان ما براي ايجاد فضاي سبز درون شهري آب وجود ندارد ولي در استان اصفهان به اندازه ي کافي آب براي فضاي سبز وجود دارد؟!

در ادامه ي اين نشست برخي از فعالين محيط زيست سؤالاتي مبني بر اين که در اين شرايط بحراني وظيفه ي ما چيست مطرح کردند.
*نامه شديد اللحن ابتکار خطاب به وزير نيرو:
به دنبال رفتار غيرقانوني دکتر حسين صمدي مدير عامل آب منطقه اي استان مبني بر دستور شروع پروژه انتقال آب سبزکوه، معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در نامه اي خطاب به وزير نيرو ضمن غيرقانوني و متخلفانه خواندن از سرگيري پروژه انتقال آب سبزکوه هرگونه تبعات عملکرد مديرعامل آب منطقه اي استان چهارمحال و بختياري را متوجه وزير نيرو دانست و خواستار توقف هر چه سريع تر پروژه سبزکوه شد. اميد است استاندار محترم در قبال اين اقدام غيرقانوني مديرعامل آب منطقه اي موضعي شفاف اتخاذ کند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *