وجود بیش از 400 ناشنوای نیازمند حمایت در ایذه/منتظر کمک مردم و مسئولان هستیم

سرپرست انجمن ناشنوایان ایذه از وجود بیش از 400 ناشنوای نیازمند حمایت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایزنا، جواد عباسی با بیان اینکه هدف از تاسیس انجمن ناشنوایان این شهرستان ارتباط این افراد با جامعه است، اظهار کرد: این افراد بدون ارتباط با دیگران دچار مشکلات روحی و روانی زیادی می‌شوند و تشکیل این انجمن زمینه تشکیل کلاس‌های آموزش زبان اشاره برای ایجاد ارتباط بیشتر را فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه موسسان این انجمن خود این افراد ناشنوا و معلول بوده‌اند، افزود: اعضای خانواده ناشنوایان ایذه با انتخاب افرادی از خودشان افراد هیئت مدیره را انتخاب و فعالیت این انجمن را آغاز کردند.

سرپرست انجمن ناشنوایان ایذه خاطرنشان کرد: اهداف عمده این انجمن رفع مشکلات ارتباطی این قشر با ادارات مختلف، فراهم کردن شرایط اشتغال و ازدواج و… بوده و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به موفقیت کامل دست پیدا کنیم.

عباسی با بیان اینکه مشکلات بسیار زیادی از آغاز فعالیت این موسسه تا به‌حال گریبان‌گیر ما بوده است، تصریح کرد: نداشتن مکان مناسب، مشکلات مالی، بیکار بودن تمام اعضای این انجمن با وجود قرار داشتن در سن کار و ازدواج و فراهم نبودن شرایط ازدواج از جمله مشکلاتی است این اعضا دچار هستند.

وی ادامه داد: وجود چند فرد ناشنوا و لال در یک خانواده و ناتوانی خانواده‌ها در زمینه‌های مالی برای کمک به مخارج فرزندان خود در این انجمن نیز از سختی‌های کار این انجمن نوپاست.

عباسی گفت: امیدواریم با حمایت‌های مردم نوع دوست، فرهنگیان، مسئولان ادارات، موسسات و نهادهای دولتی و غیر دولتی مشکلات موجود در این انجمن خیریه حامی افراد کر و لال رفع شود تا به وضعیت این افراد نیازمند حمایت سر و سامانی داده شود.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجمن تشریح کرد: تشکیل گروه سرود ناشنوایان، تشکیل گروه نمایش، فعالیت‌های ورزشی، تفریحی و مذهبی از جمله تشکیل تیم فوتبال آقایان، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی از برنامه‌های این انجمن بوده است.

رابط انجمن ناشنوایان ایذه با بیان اینکه برنامه‌های مذهبی نیز از جمله برنامه‌های ویژه این انجمن است، عنوان کرد: برگزاری برنامه‌های ویژه و حضور در مراسم شب قدر، برگزاری جشن‌های مذهبی از جمله جشن نیمه شعبان در میدان‌های مرکزی شهر، برگزاری مراسم سوگواری و ایستگاه‌های صلواتی در ماه محرم نیز از جمله برنامه‌های مذهبی صورت گرفته توسط اعضای این انجمن بوده است.

*تاکنون حدود 100 نفر از آنها در این انجمن عضو شده‌اند 

عباسی در ادامه افزود: تعداد بیش از 400 نفر ناشنوا در شهرستان ایذه وجود دارد که تاکنون حدود 100 نفر از آنها در این انجمن عضو شده‌اند و امیدواریم با اطلاع رسانی از راه‌های مختلف بتوانیم این افراد را در کنار خود جذب کنیم تا شاید توانسته باشیم گامی برای کمک به آنها برداشته باشیم.

وی با اشاره به آزاد و مستقل بودن فعالیت این انجمن تصریح کرد: برای هزینه‌ها و اجرای برنامه‌های خود هیچ‌گونه منبع درآمدی نداریم و تقریبا تمام اعضای این انجمن و خانواده‌های آنها در زمینه مالی دچار مشکلات فراوان هستند.

عباسی اضافه کرد: هیچ سرمایه‌ای در اختیار این انجمن قرار ندارد و در پنج ماه گذشته از تاسیس تاکنون نیز هزینه‌های انجام شده به‌وسیله کمک عده‌ای از افراد خیر در شهرستان صورت گرفته است.

این مسئول گفت: با وجود اینکه نهادهایی چون شهرداری، نیروی انتظامی، فرهنگیان، اصناف نیکوکار گاها ما را همراهی و مورد لطف قرار داده‌اند، اما برای ایجاد ثبات، رفع مشکلات و انجام برنامه‌های مدون نیازمند حمایت و همراهی سایر نهادها و مردم انسان دوست هستیم تا این جوانان معلول بتوانند برای رفع گوشه‌ای از نیازهای زندگی و شغلی خود امیدوار باشند.

عباسی با اشاره به نداشتن شغل و داشتن مهارت اکثر اعضای این انجمن اظهار کرد: اکثر این افراد معلول دارای مدرک دیپلم به بالا هستند که فاقد شغل و منبع درآمد بوده و با وجود اینکه در زمینه انجام کارهای فنی مانند خیاطی، مکانیکی، مبل‌سازی و تعمیر مبل، عکاسی، فرش بافی و بسیاری از کارهای عملی دیگر دارای مهارت کافی هستند، از داشتن شغل مربوطه محرومند.

*نیاز به توجه جدی مسئولان و مردم

سرپرست انجمن ناشنوایان ایذه با تاکید بر اینکه خواسته‌ها و نیازهای زیادی را داریم خاطرنشان کرد: توجه بیشتری باید توسط مردم و مسئولان شهرستان به انجمن ناشنوایان صورت گیرد، زیرا این قشر با توجه به مشکلات جسمی خود انتظارات زیادی را از سایر مردم عادی دارند و ما نیز باید با همدلی و همیاری خود بخشی از مشکلات آنها را رفع کنیم.

عباسی با بیان اینکه اعضای این انجمن پس از حضور در کنار هم و فرا گرفتن زبان اشاره به امید و تحرک بیشتری در جامعه رسیده‌اند گفت: قبل از شکل‌گیری و حضور این افراد معلول در انجمن، این افراد خود را جدای از جامعه می‌دانستند و برای حضور در بین مردم دچار مشکلات زیادی بودند، اما با اقدامات انجام گرفته و فعالیت‌های گروهی، اینک در وضعیت خوب روحی و امیدواری قرار گرفته‌اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید در کارهای نیک همدیگر را یاری کنیم تشریح کرد: تمام اعضای این انجمن از دو نعمت بزرگ ارتباطی یعنی گوش و زبان محروم هستند و این امر موجب شده که نتوانند بخش زیادی از نیازهای خود را برطرف کنند و ما باید با حمایت آنها زمینه پیوند بیشتر به جامعه را فراهم کنیم.

خبرگزاری فارس/

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *